Je bent hier:
De talentenbril waardoor kleuters gaan groeien
De talentenbril waardoor kleuters gaan groeien
Steeds weer proberen we kleuters te doen groeien opdat ze zo sterk mogelijk die ‘echte school’ aanvatten. We stomen ze klaar om voldoende taal- en rekenvaardig te zijn, geven ze al wat inzichten mee op vlak van wetenschap, techniek, mens en maatschappij, maken ze voldoende muzisch en motorisch vaardig. We voelen snel aan welke kleuter talent heeft en welke niet. Of is het niet zo ‘simpel’? Wat als we talent nu eens breder bekijken en vertrekken vanuit de overtuiging dat élk kind talent heeft? Wat verandert er dan in onze blik en in onze klaspraktijk?
Programma
In de voormiddag krijg je de KADERS aangereikt. Na een korte kennismaking, bekijken we wat kleuters versterkt van binnenuit. Je krijgt een antwoord op de vragen: wat is veerkracht en wat is talent? Je leert ook een ‘kijk te nemen achter het gedrag’. Na wat theoretische duiding rond ‘groeidenken’ sluiten we de voormiddag af.
In de namiddag ga je concreet aan de slag met bv. prentenboeken. Je krijgt tips en tricks om talentgericht te werken in hoekenspel: hoe richt je je hoeken in opdat verschillende talenten ontdekt/ontplooid kunnen worden? Je krijgt inspiratietips voor elke hoek. Verder krijg je ook handvaten aangereikt om groeigericht te werken tijdens geleide activiteiten.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing/Tijdens deze nascholing:
- krijg je zicht op de begrippen “veerkracht” en “talent”;
- kijk je op een andere manier naar ongewenst gedrag;
- richt je hoeken in opdat verschillende talenten aan bod kunnen komen;
- maak je kennis met prentenboeken die groeidenken stimuleren;
- doe je inspiratietips op om in geleide activiteiten groeigericht te werken.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten, zorgcoördinatoren uit het kleuteronderwijs
Begeleiding
Saar Steverlinck is sinds 2012 verbonden aan Hogeschool PXL. Ze is lector Nederlands met expertise in de Educatieve Bachelor Kleuteronderwijs en Lager Onderwijs en doceert ook in het postgraduaat “Leesbeleid”. Sinds 2019 voert ze onderzoek naar talentgericht werken met kleuters.
Praktisch
Cursuscode:
22/KLE/063ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Laptop (met lader) en schrijfgerief
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 12 januari 2023 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.