Je bent hier:   Dekolonisering in heden en verleden: aan de slag in geschiedenisonderwijs

Dekolonisering in heden en verleden: aan de slag in geschiedenisonderwijs

Dekolonisering is een werkwoord. Ook na de formele onafhankelijkheid van de meeste kolonies blijven tot op vandaag nog koloniale structuren en denkwijzen doorwerken. Denk maar aan allerlei vormen van discriminatie, racisme, sociale ongelijkheid en ongelijke machtsverhoudingen. In geschiedenisonderwijs is eveneens nog werk aan de winkel. Deze nascholing verbindt theorie en praktijk en bekijkt vanuit onderzoeksgebaseerde en theoretisch-conceptuele inzichten hoe je kan dekoloniseren in je geschiedenisles.

Deze nascholing vertrekt vanuit een aantal analytische beschouwingen over dekolonisering en/in geschiedenisonderwijspraktijken. Vervolgens bespreken we praktijkvoorbeelden en krijg je handvaten aangereikt om dekolonisering vorm te geven in jouw les. Dit alles gebeurt op een interactieve manier, met ruimte voor jouw vragen en inbreng.

Na het volgen van de nascholing:

• heb je inzicht in wat dekolonisering betekent, algemeen en in geschiedenisonderwijs;
  • kan je bestaande praktijkvoorbeelden in geschiedenisonderwijs door een dekoloniale bril kritisch in perspectief plaatsen;
  • ken je strategieën om dekoloniale inzichten binnen te brengen in je lespraktijk;
  • kan je gewapend met good practices zelf aan de slag met je eigen lesmateriaal.

Leraren geschiedenis 2de en 3de graad secundair onderwijs, alle finaliteiten

Karel Van Nieuwenhuyse is hoofddocent geschiedenisdidactiek aan de KU Leuven en zetelde als expert in de ontwikkelcommissies eindtermen/minimumdoelen historisch bewustzijn voor secundair en basisonderwijs.

Cursuscode: 24/GES/053A

Cursusmateriaal inbegrepen

Inlichtingen bij: Maxime Wauters, 03 265 87 23, maxime.wauters@uantwerpen.be

Een eigen les waarin interculturele contacten aan bod komen.

maandag 2 december 2024 13:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping)