Je bent hier:   Digitale vaardigheden voor toekomstige gezondheidsprofessionals

Digitale vaardigheden voor toekomstige gezondheidsprofessionals

Versterk de digitale vaardigheden van jouw leerlingen en bereid hen zo voor op de actuele én toekomstige gezondheidszorgsector. Tijdens deze nascholing maak je kennis met actuele digitale technologieën die onontbeerlijk zijn voor jouw leerlingen, die hen ondersteunen bij efficiënter werken en optimaal communiceren binnen hun organisatie, en die ook bijdragen aan kwaliteitsvolle zorgverlening. Ontdek hoe je deze technologieën aan bod kan brengen tijdens jouw lessen om de kennis, vaardigheden en attitudes van jouw leerlingen te versterken, zodat ze zeker sterk staan in hun job.

In de gezondheidszorg en het onderwijs komen steeds meer technologische toepassingen aan bod. We willen je niet alleen laten kennismaken met deze technologieën, maar je ook wegwijs maken in deze snel veranderende wereld, zodat je weerbaarder wordt voor deze veranderingen. Door deze aanpak wordt ervoor gezorgd dat de aangeleerde competenties volledig overeenkomen met wat nodig is in de praktijk, waardoor je optimaal voorbereid bent op je professionele taken.

Het programma bestaat uit zes thema's:

1.      Professionalisering: leer hoe je als professional omgaat met je digitale geletterdheid.

2.      Datageletterdheid: ontvang een gids voor het gebruik van digitale omgevingen zoals Teams en leer gericht zoeken op het internet.

3.      Communicatie en samenwerking: ontdek hoe je effectief communiceert met jezelf en collega's.

4.      Creatie en innovatie: gebruik je nieuwe vaardigheden om veranderingen te brengen in processen en organisaties.

5.      Mediawijsheid en databeheer: werk slim met data, houd rekening met beroepsgeheim en mediawijsheid.

6.      Zorgtechnologie: verken de digitalisering van de zorg en pas zorgtechnologie toe.

Waarom is dit belangrijk?
In de gezondheidszorg en het onderwijs worden digitale vaardigheden steeds crucialer. Technologieën zoals apps voor het opsporen van huidkanker, AI-toepassingen voor diagnose en behandeling en eHealth-oplossingen transformeren de sector. Deze cursus biedt concrete toepassingen van deze technologieën en leert je hoe je deze kunt integreren in je eigen werkomgeving.

Je werkt met praktijkgerichte casussen en simulaties, waardoor je de geleerde vaardigheden direct kunt toepassen in jouw dagelijkse werkomgeving. De cursus wordt aangeboden via een flexibele en toegankelijke elektronische leeromgeving ondersteund door lesgevers die de theorie en de zorgpraktijk op elkaar afstemmen. Dit biedt je een rijke, blended leerervaring, waarin digitale lessen worden gecombineerd met interactieve face-to-face sessies.

• train je jouw leerlingen om hun weg te vinden in de digitale wereld en de technologieën toe te passen in hun toekomstige werkomgeving;
  • heb je kennis gemaakt met e-burgerschap en leer je jouw leerlingen over de invloed van digitalisering op de maatschappij, zodat zij bewuste en verantwoordelijke digitale burgers kunnen worden;
  • versterk je de communicatievaardigheden met behulp van digitale hulpmiddelen, waardoor ze effectiever kunnen samenwerken en informatie uitwisselen;
  • oefen je met jouw leerlingen het gebruik van eHealth-oplossingen en educatieve technologieën om de efficiëntie en kwaliteit van zorgverlening te verhogen;
  • bevorder je mediawijsheid bij jouw leerlingen door hen kritisch te leren kijken naar informatie en de implicaties van digitalisering op beroepsgeheim en privacybescherming te bespreken. Hierdoor ontwikkelen zij een verantwoordelijke en ethische omgang met digitale informatie.

Leerkrachten en docenten in zorgopleidingen. Er wordt basiskennis van digitale hulpmiddelen en technologie verwacht. Voor deelname aan deze cursus is geen uitgebreide voorkennis vereist, maar affiniteit met technologie is een pluspunt??.

Lucie Van de Looverbosch is zorgtechnoloog en onderzoekster aan de Arteveldehogeschool waarin de opleiding Digitale Vaardigheden, in samenwerking met Mieke Embo, werd vormgegeven. Vanuit haar ervaring in het opbouwen, uitwerken en toepassen van technologie in de gezondheidszorg op persoonlijk en organisatieniveau bouwt ze graag mee aan een wereld waarin zorg, onderwijs en technologie elkaar kunnen ondersteunen.

Cursuscode: 24/GZW/013A

Syllabus inbegrepen

Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be

opgeladen laptop