Je bent hier:
Diversiteit op school. Diversiteitsdenken vanuit een orthopedagogisch perspectief (afgelast)
Diversiteit op school. Diversiteitsdenken vanuit een orthopedagogisch perspectief (afgelast)
Hebben we meer specialisten nodig die de school ondersteunen om met alle vormen van diversiteit om te gaan? Kunnen we nog lesgeven zonder hulp van experten? Vanuit een orthopedagogisch perspectief houden wij een pleidooi voor het diversiteitsdenken en willen we leerkrachten terug in hun kracht zetten. Het is uiteindelijk die leerkracht die het moet waarmaken in de klas.
Programma
We vertalen het orthopedagogisch perspectief naar het onderwijs. Komen aan bod: de verandering van paradigma, stoornisdenken versus diversiteitsdenken, handelingsgericht werken, handelingsverlegenheid en doelmatigheidsbeleving, activerend ondersteunen versus compenserend ondersteunen…
We werken met casussen en een aantal gerichte oefeningen om de zorgvisie van de eigen school te analyseren. Aan de hand van oefeningen bekijken we hoe we het diversiteitsdenken kunnen waarmaken in de klas in samenwerking met alle betrokkenen.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- de paradigma’s herkennen in de zorgvisie van de eigen school;
- het stoornisdenken en diversiteitsdenken als kapstok hanteren om de zorgvisie bij te sturen;
- het verschil zien tussen activerende en compenserende ondersteuning;
- de ondersteuning van het zorgteam analyseren (o.a. doelmatigheidsbeleving en handelingsverlegenheid inschatten);
- het diversiteitsdenken in de eigen school introduceren.
Doelgroep
Leerkrachten (buitengewoon) basis en secundair onderwijs, directies, ondersteuners, CLB-medewerkers, zorgcoördinatoren, leerlingenbegeleiders.
Deze nascholing kan gevolgd worden samen met 'Basistraining: Gericht Ondersteunen van Leerkrachten in het Leren omgaan met Diversiteit (GOLLD-concept)'.
Begeleiding
Joke Adriaensens is werkzaam in de opleiding bachelor in de orthopedagogie aan de AP Hogeschool Antwerpen en betrokken bij de posthogeschoolvorming ‘Activerende ondersteuning van leerkrachten’. Als coördinator van de optie onderwijsondersteuning tracht ze de meerwaarde van de orthopedagogische bril in het onderwijs in de verf te zetten.
Praktisch
Cursuscode:
20/BAS/044ABeperkt aantal deelnemers.
Syllabus, dranken en broodjeslunch inbegrepen.
Jouw bijdrage: 126 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 12 oktober 2020 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.