Je bent hier:
Dramatisch!? Theater tussen crisis en vernieuwing
Dramatisch!? Theater tussen crisis en vernieuwing
Er is iets vreemds aan de hand met theaterteksten aan het eind van de 19de eeuw. Personages praten steeds meer naast elkaar in monologen die tot steeds minder actie leiden. Van Tsjechov, Ibsen en Strindberg tot Brecht, Beckett en Heiner Müller: de moderne mens zit gewrongen. Het onvermogen om verbindend te communiceren wordt steevast weerspiegeld op scène en levert doorheen de tijd vele uitdagende maar boeiende teksten op. Laat je leiden doorheen de bijzondere schriftuur en opvoeringspraktijk van enkele repertoirestukken en ontdek een hernieuwde liefde voor taal.
Programma
Voor deze nascholing duiken we in de theatergeschiedenis van de 19de eeuw tot vandaag. Theaterteksten lezen en begrijpen sinds deze periode vraagt een aanpak die gevoelig is voor de taal en verscheidene dramatische kwaliteiten van theater. Het is niet zo zeer wàt er verteld wordt, maar hoe. De focus ligt op het inspireren van jouw lespraktijk met concrete voorbeelden, gericht op ontleding en eigen verdere toepassing in de lespraktijk.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing heb je:
- inzicht verworven in de evolutie van het theater van de moderniteit tot vandaag;
- een historisch bewustzijn ontwikkeld om de bredere cultureel-maatschappelijke context waarin theater altijd functioneert te begrijpen;
- kort kennisgemaakt met een aantal canonieke auteurs, theaterteksten en opvoeringen uit deze periode;
- tools om teksten te ontleden in het licht van hun specifieke dramatische kwaliteit.
Doelgroep
Taalleerkrachten Nederlands en moderne vreemde talen. Er komen ook teksten in andere talen dan het Nederlands aan bod.
Begeleiding
Kurt Vanhoutte is hoogleraar Theaterwetenschap in de opleiding Taal- en Letterkunde aan de Universiteit Antwerpen. Hij doceert onder meer Theaterwetenschap: Grondslagen en Cultuur van de moderniteit in de Bachelor Theater-, Film- en Literatuurwetenschap en Visuele Kritiek in de Master Theater- en Filmwetenschap. Zijn insteek is uitgesproken interdisciplinair met een stevige basis in literatuurwetenschap. In 2011 publiceerde hij het boek “Het statuut van de tekst van het postdramatische theater”.
Benjamin Verhoeven werkte jarenlang als dramadocent en is momenteel assistent Theaterwetenschap in de bachelor en master aan de Universiteit Antwerpen. Een passie voor theaterpedagogie en didactiek is de drijvende kracht achter bijna alles wat hij doet. Samen met professor Vanhoutte won hij in 2021 de onderwijsprijs voor hun innovatieve les vanuit een videogame.
Praktisch
Cursuscode:
25/TAL/070A(Digitaal) cursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Een (opgeladen) laptop kan handig zijn om het cursusmateriaal meteen te bekijken. Ook pen en papier komen van pas bij het analyseren van de tekstfragmenten.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 23 maart 2026 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.