Zoek een nascholing
Je bent hier:   Duaal leren: hoe wordt het een succesverhaal?

Duaal leren: hoe wordt het een succesverhaal?

In deze nascholing krijg je mogelijke oplossingen en antwoorden op de uitdagingen die de organisatie van duaal leren met zich mee brengt. Alle betrokkenen hebben verschillende rollen en verantwoordelijkheden. Wat betekent dat voor de rol van de leerkracht en trajectbegeleider? Hoe kan je inzetten op maatwerk en zelfsturing in de klas?

Programma

Sessie 1: Verdelen van rollen en verantwoordelijkheden

In duaal leren delen de school en de werkplek de verantwoordelijkheid voor het leren van de duale leerling. Hoe krijg je, als leraar, informatie vanop de werkplek en hoe informeer je de werkplek? Hoe zet je samen het leertraject van de leerling uit? Hoe kan je samen met de mentor, de leerling evalueren? Hoe communiceer je met de mentor over de leerling?

Sessie 2: Zelfsturing en evaluatie

Van een duale leerling verwacht je een hoge mate van zelfsturing en eigenaarschap. Je gaat uit van leer- en werkbereidheid bij de leerling en wil dat ze leerkansen grijpen. Hoe kan je (duale) leerlingen leren om eigenaarschap op te nemen? Welke opportuniteiten zijn er om leerlingen zelfstandiger en meer zelfgestuurd te laten werken? Hoe kan je jouw manier van evalueren hierop afstemmen?

Doelstellingen

De deelnemers:

  • hebben inzicht in de rollen en verwachtingen van de betrokkenen en stemmen dit af op de context;
  • passen binnenklasdifferentiatie toe in de eigen lessen;
  • werken een kwaliteitsvol evaluatieinstrument uit dat zowel door de mentor als door de leerkracht gebruikt kan worden;
  • communiceren effectief met de mentor in functie van het leerproces van de leerling;
  • sturen onderwijsleeractiviteiten bij zodat het eigenaarschap van de leerling aangesproken wordt.

Doelgroep

Deze nascholing is uitgewerkt voor alle leerkrachten (en hun directies) die lesgeven aan duale leerlingen.

Begeleiding

Lydwin Bulckens is sinds het begin betrokken geweest bij de uitrol van duaal leren. Daarnaast staat ze zelf voor de klas en is procesbegeleider bij Schoolmakers.

Praktisch

Cursuscode: 21/OND/089A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
maandag 4 oktober 2021 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen