Je bent hier:
Duaal leren: hoe wordt het een succesverhaal?
Duaal leren: hoe wordt het een succesverhaal?
In deze nascholing krijg je mogelijke oplossingen en antwoorden op de uitdagingen die de organisatie van duaal leren met zich mee brengt. Alle betrokkenen hebben verschillende rollen en verantwoordelijkheden. Wat betekent dat voor de rol van de leerkracht en trajectbegeleider? Hoe kan je inzetten op maatwerk en zelfsturing in de klas?
Programma
Sessie 1: Verdelen van rollen en verantwoordelijkheden
In duaal leren delen de school en de werkplek de verantwoordelijkheid voor het leren van de duale leerling. Hoe krijg je, als leraar, informatie vanop de werkplek en hoe informeer je de werkplek? Hoe zet je samen het leertraject van de leerling uit? Hoe kan je samen met de mentor, de leerling evalueren? Hoe communiceer je met de mentor over de leerling?
Sessie 2: Zelfsturing en evaluatie
Van een duale leerling verwacht je een hoge mate van zelfsturing en eigenaarschap. Je gaat uit van leer- en werkbereidheid bij de leerling en wil dat deze leerkansen grijpt. Hoe kan je (duale) leerlingen leren om eigenaarschap op te nemen? Welke opportuniteiten zijn er om leerlingen zelfstandiger en meer zelfgestuurd te laten werken? Hoe kan je jouw manier van evalueren hierop afstemmen?
Doelstellingen
De deelnemers:
- hebben inzicht in de rollen en verwachtingen van de betrokkenen en stemmen dit af op de context;
- passen binnenklasdifferentiatie toe in de eigen lessen;
- werken een kwaliteitsvol evaluatieinstrument uit dat zowel door de mentor als door de leerkracht gebruikt kan worden;
- communiceren effectief met de mentor in functie van het leerproces van de leerling;
- sturen onderwijsleeractiviteiten bij zodat het eigenaarschap van de leerling aangesproken wordt.
Doelgroep
Deze nascholing is uitgewerkt voor alle leerkrachten (en hun directies) die lesgeven in duaal leren.
Begeleiding
Lydwin Bulckens is sinds het begin betrokken geweest bij de uitrol van duaal leren. Daarnaast staat ze zelf voor de klas en is procesbegeleider bij Schoolmakers.
Praktisch
Cursuscode:
21/OND/089ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 4 oktober 2021 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.