Je bent hier:
Durf denken. Hoe breng je filosofie in het secundair onderwijs?
Durf denken. Hoe breng je filosofie in het secundair onderwijs?
Vanaf 2021-2022 zijn er specifieke eindtermen filosofie geformuleerd voor leerlingen uit de humane en maatschappij- en welzijnswetenschappen.
Maar hoe pak je een filosofieles aan? Hoe stimuleer je het filosofisch denken van jongeren? Hoe begeleid je een filosofisch gesprek? En met welke didactische principes houd je best rekening? Met deze vragen gaan we aan de slag tijdens de nascholing.
Programma
Succesvol filosofieonderwijs biedt een combinatie van activiteiten waar leerlingen leren over de filosofische traditie en zelf filosofische ideeën verwoorden.
Deze vorming is erop gericht je de nodige praktische handvaten aan te reiken om een filosofieles te structureren en met prikkelende werkvormen jongeren tot denken uit te dagen.
Dag 1 - hele dag
- Wat is de meerwaarde van filosofieonderwijs voor jongeren?
- Wat zijn de centrale uitdagingen in de filosofieklas?
- Hoe verschilt een les filosofie van een les levensbeschouwing?
- Welke didactische aanpak leidt tot een succesvolle filosofieles?
- Welke filosofische kernthema’s komen aan bod in de eindtermen?
- Wat is de plaats van filosofie in de huidige eindtermen en leerplannen?
- Welk leermateriaal is zoal (online) beschikbaar voor leerkrachten filosofie?
- Hoe ga je aan de slag met filosofiespecifieke werkvormen zoals filosofische dilemma’s gedachtenexperimenten of filosofische teksten?
- Hoe faciliteer je een filosofisch gesprek?
- Hoe herken je filosofische vragen?
- Hoe neem je een Socratische houding aan?
Dag 2 - halve dag
- Inoefenen van filosofisch gesprek
- Verder inoefenen van filosofische werkvormen
- Terugkoppeling naar uitdagingen ervaren in de eigen filosofie-lespraktijk
De vorming biedt een combinatie van werkvormen gericht op het verwerven en inoefenen van de leerinhouden.
Een combinatie van doceren, casusbesprekingen en praktijkoefeningen zorgt voor een minds-on en hands-on verkenning van het filosofieonderwijs voor de tweede graad secundair onderwijs.
Doelstellingen
Tijdens en na deze nascholing:
- toets je je eigen visie op filosofieonderwijs af aan de visie die spreekt uit de eindtermen en leerplannen;
- ken je de meerwaarde van filosofieonderwijs bij de ontwikkeling van jongeren;
- begrijp je de meerwaarde van de afwisseling tussen filosoferen en filosofie voor een geslaagde les;
- onderscheid je de verschillende deelaspecten van het filosofiecurriculum, gaande van ethiek tot kenleer;
- schat je de voor- en nadelen van filosofische werkvormen in zoals het gedachtenexperiment, het lezen van filosofische teksten, filosofische dilemma’s of filosofisch gesprek;
- heb je zicht op de eigenheden van een filosofisch gesprek te begeleiden;
- begeleid je een eenvoudig filosofisch gesprek.
Doelgroep
Leerkrachten filosofie humane en maatschappij- en welzijnswetenschappen (2de graad). Daarnaast staat de vorming open voor alle leerkrachten die het filosofisch denken bij leerlingen willen stimuleren. Je hoeft geen volleerd filosoof te zijn om deel te nemen aan deze workshop, maar kennis van filosofische basisbeginselen vormt zeker een meerwaarde.
Begeleiding
Jelle De Schrijver is docent Vakdidactiek Filosofie aan Universiteit Antwerpen. Hij werkte na zijn doctoraat over morele oordeelsvorming de voorbije tien jaar als leraar en lerarenopleider. In zijn vakdidactisch onderzoek focust hij op de rol die (filosofische) dialoog speelt bij het opwekken van kritisch denken over duurzaamheid, burgerschap, erfgoed en wetenschap. Als praktisch filosoof begeleidde Jelle honderden filosofische gesprekken met kinderen en jongeren in scholen of musea.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
24/FIL/006BCursusmateriaal en lunch (lesdag 1) inbegrepen.
Jouw bijdrage: 189 EUR.
Inlichtingen bij: Maxime Wauters, 03 265 87 23, maxime.wauters@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 24 april 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
woensdag 21 mei 2025 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.