Je bent hier:   Een Griekse/Romeinse dag organiseren: leerlingen warm maken én houden voor klassieke talen

Leerlingen blijvend laten kiezen voor klassieke talen kan een uitdaging zijn. Voor hen is het niet enkel een boeiende extra uitdaging, maar betekent het ook: een vak extra waarvoor je heel wat werk hebt, leerstof verwerken aan een hoger tempo, minder vrije tijd en al helemaal geen coole robots…

Gelukkig beschikken deze vakken ook over heel wat prachtige troeven! In deze nascholing bekijk je hoe je die op school in de verf kan zetten tijdens een dag in het teken van de klassieke talen. Zo zorg je ervoor dat leerlingen zich blijvend positief kunnen verbinden met de klassieke talen.

Tijdens deze sessie komen zowel inhoudelijke als praktische en organisatorische aspecten van een Griekse/Romeinse dag op school aan bod.

We starten met het opstellen van een plan van aanpak: hoe krijg je alle relevante partners mee aan boord? Wanneer plan je de dag best in? Wie wil je betrekken in het ontwerp en de uitvoering?

Vervolgens focussen we op de inhoudelijke invulling van de dag: we wisselen ideeën uit voor een interessant, gevarieerd en aantrekkelijk programma. We onderzoeken welke rol we aan (oudere) leerlingen kunnen geven in de uitwerking, verkennen verschillende types activiteiten en natuurlijk mogen hapjes voor een afsluitende receptie niet ontbreken!

Tot slot staan we stil bij het praktisch verloop van de dag zelf, van de opmaak van de timing over een indeling van groepen tot het reserveren van benodigde materialen en ruimtes.

Na het volgen van deze nascholing

• zit je boordevol inspiratie voor een boeiende dag in het kader van de klassieke talen;
  • heb je een blauwdruk voor het praktisch verloop van zo’n dag;
  • beschik je over de nodige argumenten om – indien dat nog nodig zou zijn – relevante partners te overtuigen om tijd en middelen te investeren in jullie hoogst persoonlijke Romeinse/Griekse dag.

Leraren Latijn en Grieks

Ludwig Peeters is leraar klassieke talen met ruim 25 jaar ervaring in de drie graden van het secundair onderwijs. Leerlingen motiveren voor Grieks en Latijn ziet hij als een vanzelfsprekende dagtaak en een nooit eindigende passie.

Cursuscode: 24/LAT/013A

Cursusmateriaal inbegrepen

maandag 13 januari 2025 09:30u 12:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping)