Je bent hier:
Een gunstig leerklimaat voor kinderen en jongeren met selectief mutisme
Een gunstig leerklimaat voor kinderen en jongeren met selectief mutisme
Selectief mutisme is een angststoornis. Deze leerlingen kunnen en willen praten, maar durven het niet. Ze hebben vaak talenten die niet gezien worden door het extreem zwijgen.
Er bestaan vele vooroordelen. Te vaak worden ze benoemd als dom, koppig of slecht opgevoed. Ouders en leerkrachten die proberen te begrijpen en hulp willen bieden, voelen zich vaak onmachtig. In deze nascholing krijg je inzichten en hulpmiddelen om (alternatieve) communicatie mogelijk te maken. Dit bevordert het welzijn van het kind/de jongere, hun klasgenoten en leerkrachten en creëert een gunstig leerklimaat.
Programma
In een eerste, theoretisch luik krijg je meer informatie over selectief mutisme en zijn verschillende uitingsvormen. Het belang van tijdige, multidisciplinaire diagnostiek en de therapeutische behandeling door een gedragstherapeut of logopedist-stottertherapeut komen aan bod.
In het praktische luik worden tools en hulpmiddelen aangereikt die je helpen om te bepalen welke tijdelijke, redelijke aanpassingen mogelijk zijn in jouw klas en school. Daarnaast krijg je voorbeelden hoe je de klasgroep kan informeren over selectief mutisme en hoe je hen constructief kan betrekken bij de ondersteuning van hun klasgenoot.
We vragen de deelnemers kritische vragen te stellen en te reflecteren vanuit hun eigen onderwijspraktijk. In dialoog willen we onze therapeutische kennis en ervaringen delen, wat enorm verrijkend kan zijn. De dagelijkse praktijk is immers vaak complexer dan de theorie.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- ken je je weg naar basislectuur en websites met degelijke documentatie over selectief mutisme;
- kan je selectief mutisme tijdig herkennen in zijn verschillende uitingsvormen;
- kan je het gesprek aangaan met collega’s en ouders om de bezorgdheid over de praatangst te delen en een stappenplan op te stellen;
- heb je basiskennis van een polyvalente probleemanalyse om alle sterktes en zorgen in de ontwikkeling van kind/jongere in kaart te brengen;
- kan je, indien nodig, verwijzen naar diensten voor multidisciplinair onderzoek;
- kan je mogelijke tijdelijke aanpassingen op school en in de klas toepassen en deze kiezen in overleg met kind/jongere, ouders, leerkrachten (en therapeut);
- kan je klasgenoten informeren over selectief mutisme en hoe zij constructief kunnen meewerken;
- heb je kennis van de therapie door een cognitieve gedragstherapeut of de logopedist-stottertherapeut en kan je gericht verwijzen naar deze deskundige therapie;
- ken je de noodzaak van samenwerking tussen therapeut, leerkracht(en), ouders en kind/jongere.
Doelgroep
Zorgcoördinatoren, zorgleerkrachten, leerzorgcoaches, leerlingenbegeleiders, CLB-medewerkers, ondersteuners en alle geïnteresseerde leerkrachten lager en secundair onderwijs
Begeleiding
Katrien Stinders is zelfstandige logopediste met specialisatie stotteren, gehoor en praatangst. Zij werkte jarenlang als GON-begeleider type 7/ondersteuner. Zij is bestuurslid van vzw Selectief Mutisme en vrijwillige hoofdmonitor op zomerkampen en jongerendagen selectief mutisme.
Goedele Vandewalle is licentiaat in de psychologische en pedagogische wetenschappen en psychotherapeut. Zij werkte 40 jaar voltijds in een Centrum Geestelijke Gezondheidszorg met kinderen, jongeren, ouders en leerkrachten. Specialisaties: emotionele problemen en angststoornissen o.a. praatangst, gedragsproblemen, ADHD, autisme, gezins-en opvoedingsproblemen. Zij is bestuurslid van vzw Selectief Mutisme en vrijwilliger en verzorgt de inhoudelijke leiding op het jaarlijkse zomerkamp.
Praktisch
Cursuscode:
24/LZG/064ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Verwachte voorbereiding door deelnemer
De deelnemers hebben de mogelijkheid om vooraf een casus/vraag in te dienen, die dan tijdens de cursus besproken kan worden.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 20 november 2024 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.039 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.