Je bent hier:
Een HRM-groeipad voor middenkaderleden - Jaar 2
Een HRM-groeipad voor middenkaderleden - Jaar 2
Tijdens het traject voor middenkaderleden vormt jouw unieke positie op school de rode draad. Je leidt maar wordt ook geleid, je bent heel gedreven en enthousiast maar merkt dat dat enthousiasme niet altijd gedeeld wordt, je bent collega of toch weer niet, ... Deze positie plaatst je voor uitdagingen die specifieke vaardigheden vragen.
Dit tweede jaar focus je op zorg voor jezelf, verbindende communicatie, motiverend coachen en gedeeld leiderschap.
Programma
DAG 1: Verbindend en constructief communiceren: een brug bouwen naar jezelf en de ander.
Een vervelende opmerking van een collega? Een ouder die boos naar de school belt? Een leerling die voor de zoveelste keer overstuur is? Ga je na zo’n dag met een slecht gevoel naar huis?
Tijdens deze sessie verkennen we samen aan de hand van een reflectiemethodiek en de principes van verbindend communiceren hoe communicatie kan bijdragen aan meer verbinding op school en meer welbevinden en krachtiger leren bij leraren, leerlingen, ouders en ook jezelf. We proberen vanuit dialoog mekaar ook te inspireren hoe we dit in de eigen school kunnen toepassen.
De stapstenen van verbindend communiceren vormen de rode draad doorheen deze dag. Zowel expliciet als impliciet komen deze aan bod. We wisselen korte doceermomenten af met reflectie- en oefenmomenten. Rollenspel is een mogelijkheid, geen verplichting.
DAG 2: Mentaal krachtig en in balans
Work-life balance, we hebben er de mond van vol. Maar hoe doe je dat? Hoe zit het met die veerkracht? In het onderwijs is het toch typisch om veel te geven? Wanneer geef je te veel in het zorgen voor anderen? Hoe kan je volhouden in het waken over die integratie tussen privé en werk?
Misschien laten we de vragen beter los, en concentreren we ons op het bewuster worden van hoe we kijken naar en reageren op wat er gebeurt. Vanuit recente inzichten en denkkaders werken we naar toekomstgerichte suggesties. Hiermee kan je aan de slag om mentaal krachtiger om te gaan met wat er op je afkomt. Dit mag een evenwichtsoefening blijven, wel vanuit een gezonde en energiegevende spanning. Meer zelfzorg, meer energie en toch ook rustige draagkracht.
We verkennen op een interactieve manier wat ons mentaal krachtig kan maken en houden aan onze integratie van 'work and life'. Eigen leef- en werkervaringen vormen het uitgangspunt doorheen concrete handvaten voor ‘zelfzorg’. Je kan immers pas goed voor anderen zorgen, als je eerst ook jezelf verzorgt.
Via persoonlijke reflectie, theoretische kaders en ervaringsmomenten kom je tot een concreet actieplan. De aangereikte literatuur, actuele digitale tools en apps kunnen een verankering mee helpen realiseren.
DAG 3: Motiverend coachen
Als lid van het middenkader is het coachen van collegas ongetwijfeld een stuk van je takenpakket. Dit kan op informele wijze, denk maar aan de werk gerelateerde gesprekken die je soms voert aan de koffiemachine of het kopieerapparaat, of meer formeel, wanneer je bijvoorbeeld geconfronteerd wordt met een collega die zijn motivatie kwijt is of als je merkt dat het in een bepaalde klas met een bepaalde collega helemaal fout loopt. Tijdens deze nascholingsdag bekijk je eerst wat je onder coachen kan verstaan en wat zeker niet. Je linkt dit aan je specifieke schoolcontext en jouw functies. Je maakt kennis met motiverende gespreksvoering en krijgt toelichting bij enkele gesprekstechnieken.Daarna zoom je in op de zelfdeterminatietheorie (Deci en Ryan) en meer concreet het ABC van motivatie in het onderwijs ( Vansteenkiste en Soenens), een toonaangevend model voor motiverend werken.
Omdat je er niet vanuit mag gaan dat coachen van collega’s een evidentie is, komt ook het thema weerstand aan bod en krijg je tips mee over hoe je hiermee om kan gaan.
Tot slot ga je zelf aan de slag met de aangereikte kaders en probeer je deze toe te passen op de eigen onderwijspraktijk. Je doet dit aan de hand van een oplossingsgericht intervisiemodel. Breng dus zeker een eigen casus mee gelinkt aan het onderwerp van deze dag.
DAG 4: Gedeeld schoolleiderschap: kansen en uitdagingen
Vanuit jouw middenkaderfunctie neem je in principe ook een leiderschapsrol op, samen met het directieteam en andere collega’s. Wat is gedeeld schoolleiderschap precies en wat is de meerwaarde? Hoe is gedeeld schoolleiderschap in jouw school uitgerold? Wat zijn kansen en uitdagingen om dit (verder) vorm te geven om maximale schoolontwikkeling te genereren, en wat kan en wil jij vanuit jouw functie hierin betekenen? Deze en andere vragen staan centraal tijdens deze dag.
Je vertrekt vanuit de bestaande schoolstructuur in jouw school en kijkt hoe schoolleiderschap concreet is vormgegeven, wat de voor- en nadelen zijn van de huidige werking en hoe jouw functie zich hiertoe verhoudt. Vervolgens vergelijk je dit met het aangereikte kader rond gedeeld schoolleiderschap, formuleer je de kansen en uitdagingen die hieraan verbonden zijn, en zoek je naar concrete toepassingen om dit vorm te geven. Je zoomt daarna terug in op jouw specifieke rol in de huidige structuur van jouw school en de mogelijkheden die er zijn voor jou.
Doelstellingen
Na het volgen van het tweede jaar van dit traject
- kom je op een persoonlijke manier voor jezelf op;
- zorg je voor een balans tussen geven en nemen, werk en privé, jezelf en de andere;
- communiceer je met oog voor jezelf en de ander om zoveel mogelijk gesprekken met een positief gevoel te kunnen afsluiten;
- maak je gebruik van een kader om te kunnen reflecteren op (moeilijke) gesprekken;
- pas je verbindende communicatie toe om op een constructieve manier te kunnen blijven samenwerken;
- deel je expertise met betrekking tot het voeren van moeilijke gesprekken;
- bezit je een basiskennis motiverende gespreksvoering;
- beheers je de basisvaardigheden in het omgaan met weerstand;
- reflecteer je op het eigen functioneren als coach (waar sta ik in mijn vaardigheden als coach? Waar bots ik nog op? Waar zitten mijn groeikansen?);
- reflecteer je op de eigen onderwijscontext (waar staan we als school? Waar zie ik nog kansen? Waar zitten de hindernissen?);
- leg je uit wat gedeeld schoolleiderschap is;
- leg je uit wat de voordelen en uitdagingen zijn van gedeeld schoolleiderschap;
- geef je voorbeelden van hoe gedeeld schoolleiderschap is vormgegeven in jouw school;
- geef je voorbeelden van kansen en uitdagingen op het vlak van gedeeld schoolleiderschap in jouw school;
- geef je concrete toepassingen van hoe gedeeld schoolleiderschap verder kan geoptimaliseerd worden in functie van schoolontwikkeling;
- leg je uit hoe jouw functie een plaats kan krijgen binnen gedeeld schoolleiderschap op jouw school.
Doelgroep
Je nam deel aan 'Een HRM-groeipad voor middenkaderleden: jaar 1'.
Begeleiding
Anouk Vroemans, leraar en leerlingenbegeleider Pius X Bovenbouw Antwerpen, trainer verbindende communicatie en herstelgericht werken.
Ann Geentjens, klinisch psychologe, voormalig leerkracht psychologie en gesprekstechnieken, voormalig leerlingenbegeleider, educatieve medewerker CNO.
Nele De Ranter is van opleiding criminologe en familiaal bemiddelaar. Ze heeft ruim tien jaar praktijkervaring als daderhulpverlener en slachtoffer-daderbemiddelaar. Daarnaast werkte ze aan de KUL waarbij ze zich o.m. verdiepte in het herstelgericht werken (op school). Sinds 2019 werkt ze als coach voor leerkrachten en ondersteunend personeel op het Sint-Agnesinstituut in Hoboken. Haar focus ligt daarbij op gedragsmanagement en motivatiebevorderend werken.
Els Tanghe heeft jarenlange onderwijservaring als leraar, mentor-coach en coördinator in verschillende zorgopleidingen en de lerarenopleiding. Momenteel werkt ze als lerarenopleider binnen de educatieve masteropleiding van de Universiteit Antwerpen.
Praktisch
Deze cursus loopt over 4 dagen.
Cursuscode:
25/MK/002ACursusmateriaal en lunches inbegrepen
Jouw bijdrage: 528 EUR.
Inlichtingen bij: Marie-Christina Leon, 03 265 14 22, marie-christina.leon@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 30 september 2025 |
09:15u |
16:15u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
vrijdag 28 november 2025 |
09:15u |
16:15u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
donderdag 29 januari 2026 |
09:15u |
16:15u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
maandag 2 maart 2026 |
09:15u |
16:15u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.