Je bent hier:
Een sterke aanvangsbegeleiding voor zij-instromers: een bewust toegevoegde meerwaarde!
Een sterke aanvangsbegeleiding voor zij-instromers: een bewust toegevoegde meerwaarde!
In Vlaanderen zijn er ongeveer 4.800 zij-instromers gestart. Tegelijkertijd geeft één derde er na het eerste jaar al de brui aan. Vele scholen zijn daarom op zoek naar een beleid specifiek toegespitst op die zij-instromers. Een zij-instromer vraagt immers een andere benadering dan een schoolverlater. Hoe breng je elders verworven competenties in kaart? Hoe stem je de aanvangsbegeleiding af op de opleiding die de zij-instromer volgt in kader van zijn bekwaamheidsbewijs? En hoe kijkt het team naar de zij-instromer en vice versa?
Op deze en andere vragen zoek en krijg je antwoorden, zodat je op basis van een aantal geformuleerde speerpunten een aangepast beleid voor zij-instromers kan uitbouwen op school.
Programma
Deze nascholing vertrekt vanuit de ervaring van de deelnemers. Je spiegelt deze aan de bevindingen uit wetenschappelijk onderzoek. Samen met je collega’s sta je stil bij volgende vragen:
- Hoe breng je elders verworven competenties in kaart?
- Hoe krijg je zicht op de te ontwikkelen pedagogische/didactische competentie?
- Welke aanvangsbegeleiding organiseer je op de school en hoe stem je die af op de opleiding die de zij-instromer volgt in kader van zijn bekwaamheidsbewijs?
- Hoe ondersteun je de zij-instromer in het zicht krijgen op en het organiseren van de loon-/werkvoorwaarden?
- Hoe kijkt het team naar de zij-instromer maar ook hoe kijkt de zij-instromer naar het team?
- Hoe hou je een zij-instromer aan boord en wat zijn hier de voorwaarden op micro-, meso– en macroniveau.
Zo probeer je samen een aantal speerpunten te formuleren om een aangepast beleid voor zij-instromers uit te bouwen.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- heb je inzicht in de specifieke uitdagingen i.v.m. startende zij-instromers;
- kan je de eigen werking met betrekking tot de zij-instromers analyseren;
- neem je corrigerende maatregelen waar nodig.
Doelgroep
Leidinggevenden en leden van het middenkader binnen secundair onderwijs die verantwoordelijk zijn voor aanvangsbegeleiding
Begeleiding
Geert Stroobant is pedagogisch beleidsmedewerker in een secundaire school en daarnaast bestuurder van een daklozenproject. Hij begeleidt leerkrachten in het omgaan met uitdagend gedrag in de klas en is auteur van ‘Management van verbondenheid’.
Praktisch
Cursuscode:
24/DR/298ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 4 oktober 2024 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.