Je bent hier:
Een vlotte leesstart, ook voor risicolezers
Een vlotte leesstart, ook voor risicolezers
Leesvaardigheid is voor kinderen één van de belangrijkste bouwstenen voor hun verdere ontwikkeling. Daarom is aandacht voor een goede leesstart voor álle leerlingen essentieel. Hoe ondersteun je kinderen effectief bij het automatiseren van leesvaardigheid, ook als dit moeilijker verloopt en hoe maak je de link met leesbegrip in die vroege fase?
Programma
Deze sessie start telkens vanuit basisprincipes voor de didactiek aanvankelijk lezen. De inzichten zijn gebaseerd op toonaangevende reviews (www.lesinlezen.be), vertaald naar concrete adviezen en geïllustreerd aan de hand van praktijkvoorbeelden. De adviezen zijn gebundeld in de praktijkgidsen www.taaltrajecten.be en www.lesinlezen.be. Het gaat om een interactieve sessie met inzichten, adviezen en praktijktips waarbij de deelnemers hun ervaringen en suggesties uitwisselen.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- benoem je de bouwstenen die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van fonemisch bewustzijn, letterkennis en leesvaardigheid;
- pas je effectieve principes toe om kinderen te begeleiden bij het automatiseren van klank-tekenkoppelingen en het lezen van woorden, zinnen en teksten;
- heb je concrete handvatten hoe je van bij de start kan inzetten op ‘lezen met begrip’ en het versterken van achtergrondkennis en woordenschat;
- versterk je in een betekenisvol kader leesplezier en -motivatie.
Doelgroep
Leerkrachten 1ste leerjaar lager onderwijs, zorgleerkrachten 1ste graad, pedagogisch begeleiders en ondersteuners. Ook leerkrachten uit het buitengewoon onderwijs zijn welkom.
Begeleiding
Dr. Astrid Geudens is als onderzoeker taal- en leesdidactiek verbonden aan het Expertisecentrum Zorg en Welzijn van Thomas More. Met haar onderzoek wil ze inzicht geven in factoren die de leesontwikkeling beïnvloeden en bijdragen aan effectief en stimulerend (voorbereidend) taal- en leesonderwijs voor elk kind. Gebeten door de vraag hoe inzichten uit onderzoek en werkveld elkaar kunnen versterken, gaat ze daarnaast de uitdaging aan om als wetenschappelijk adviseur mee te werken aan methodieken en methodes voor voorbereidend en aanvankelijk lezen.
Praktisch
Cursuscode:
23/LAG/144ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 14 mei 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.