Je bent hier:
Een zoektocht naar een digitale balans en mediawijs internetgebruik bij leerlingen s.o. - live online nascholing
Een zoektocht naar een digitale balans en mediawijs internetgebruik bij leerlingen s.o. - live online nascholing
Het bezit van een smartphone, de toegang tot sociale media en een groter wordende on- en offlinewereld vol interessante contacten kan jongeren wel al eens doen wankelen. Soms lijkt dit een tsunami van indrukken en ervaringen met zich mee te brengen en lijken leerlingen zich te ‘verliezen’ in deze online wereld. Met deze sessie willen we leerkrachten (en leerlingenbegeleiders) handvatten aanreiken om rond digitale balans aan de slag te gaan.
Programma
We bieden je een kader, cruciale informatie en tools aan rond digitale balans. Hiermee kan je als professional aan de slag gaan en deze ‘doorvertalen’ naar je eigen praktijk.
- We nemen je mee in enkele basiskaders in verband met digitale balans en mediawijsheid.
- Hoe kunnen we als leerkrachten en leerlingenbegeleiders met leerlingen aan de slag gaan omtrent digitale balans? We zoeken samen aan de hand van oefeningen hoe dit te vertalen naar de praktijk.
- Hoe werken we met ouders samen rond mediawijsheid en digitale balans?
- We staan stil bij het belang van een schoolbrede aanpak.
Deze sessie is een afwisseling van een lezing met interactieve momenten en oefeningen.
Doelstellingen
De deelnemers:
- kennen het basiskader en bezitten de cruciale informatie in verband met digitale balans en mediawijsheid;
- kunnen als leerkracht en leerlingenbegeleider rond deze thema’s aan de slag gaan;
- kunnen op basis van enkele inspirerende oefeningen en voorbeelden deze thema’s vertalen naar de praktijk;
- kennen enkele belangrijke principes omtrent ouderparticipatie in verband met mediawijsheid en digitale balans en kunnen hiermee aan de slag gaan.
Doelgroep
Leerkrachten, leerlingbegeleiders en directies secundair onderwijs die aan de slag willen gaan met het thema digitale balans.
Begeleiding
Tom Vandries (°1985) is pedagoog en gepassioneerd door het kruispunt van opvoeding en technologie. Hij wisselt graag met ouders, leerkrachten en professionals hierover uit. Hij is o.a. actief als lesgever en onderzoeker op de hogeschool UC Leuven-Limburg.
Praktisch
Cursuscode:
20/SEB/085ADeze nascholing vindt plaats via afstandsonderwijs aan een aangepaste prijs van € 60.
Jouw bijdrage: 60 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 8 oktober 2020 |
09:30u |
12:30u |
via afstandsonderwijs |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.