Je bent hier:
Eerste hulp bij (o zo veel) gevoelens: mentaal welzijn van kinderen
Eerste hulp bij (o zo veel) gevoelens: mentaal welzijn van kinderen
Net zoals in de maatschappij hebben we in het onderwijs meer en meer belangstelling voor het mentaal welzijn van onszelf en onze kinderen. Bots je soms ook op een probleem maar beschik je niet over de juiste tools om hiermee aan de slag te gaan? Deze nascholing biedt handvaten hiervoor. Je duikt eerst in de neurologische achtergrond van gevoelens en emoties en gaat daarna hands-on aan de slag met een aantal werkvormen die gemakkelijk toepasbaar zijn bij kinderen. Hierbij krijg je kant-en-klare tools om zowel preventief als curatief te werken rond psychologische hygiëne bij kinderen.
Programma
Tijdens deze nascholing kom je te weten wat psychologische hygiëne is en waarom dit zo belangrijk is. Na een korte kennismaking en het toelichten van de doelstellingen ga je a.d.h.v. interactieve werkvormen dieper in op volgende zaken:
- neurologische achtergrond;
- gezonde coping (omgaan met verdriet/stress/woede);
- het belang van zelfzekerheid, dankbaarheid en positiviteit.
Je krijgt heel wat voorbeelden uit de praktijk. Eindigen doe je met een feedbackmoment.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- kijk je door het internaliserend/externaliserend gedrag van kinderen heen;
- verwerf je basiskennis over de neurologische werking van het brein in samenhang met gevoelens;
- bied je preventieve handvaten voor een goede psychologische hygiëne;
- stel je curatieve oplossingen voor bij negatieve gevoelens van het kind zoals:
- werk je met kinderen rond vriendelijkheid, zelfliefde, onzekerheid, empatisch vermogen, …;
- ondersteun je kinderen in hun groei en ontwikkeling op psychologisch gebied.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten, zorgcoördinatoren, leerondersteuners en iedereen met een hart voor kinderen uit het (buitengewoon) lager onderwijs
Begeleiding
Sofie Prévot is leerkracht lager onderwijs en behaalde een Master in Educational Needs (specialisatie gedrag). Ze heeft ook enkele beleidsuren en daarin is ze verantwoordelijk voor ouderbetrokkenheid, coaching van leerlingen en (beginnende) leerkrachten en werkt ze aan het welbevinden van leerlingen.
Praktisch
Cursuscode:
24/LAG/199ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 21 mei 2025 |
09:00u |
12:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.