Je bent hier:
Elk probleem, een kans! Kijk eens door een andere bril
Elk probleem, een kans! Kijk eens door een andere bril
Je doet je job met hart en ziel, maar soms lijk je te verstikken. Er komt immers zo veel (tegelijk!) op je af: moeilijke leerlingen, lastige ouders, veeleisende collega’s, in de context van het begeleidingsdecreet (samen)werken in een ondersteuningsnetwerk, ZILL en ROK, nieuwe eindtermen… Vul het lijstje zelf maar aan: elke dag verstoren steeds nieuwe uitdagingen je plannen of je rust en lijken problemen zich op te stapelen.
Dat daagt je uit en laat je de grenzen van je draagkracht ervaren.
Kan het anders? Beter? Gezonder?
Het antwoord is: JA!
Hoe dan? Het antwoord krijg je in deze nascholing.
Programma
Je collega’s, de leerlingen, je directeur, de ouders, de context waarin je werkt… kan je (meestal) niet veranderen. Hoe je daar naar kijkt, en hoe je daarmee omgaat… dat heb je wel zelf in de hand. In deze sessie leer je hoe te ontsnappen uit de cirkel van het blijven kijken, denken, geloven, handelen zoals je altijd deed, zodat jou níet hetzelfde blijft overkomen wat je altijd al overkwam. Je maakt kennis met tools om die mindshift te maken. Met het OMdenkspel zet je dit meteen om in de praktijk.
Het inzicht in de eigen reacties of in de eigen houding wordt nog versterkt door de kennismaking met de kernkwadranten van Ofman: de (hernieuwde) ontdekking van eigen kwaliteiten, valkuilen, uitdagingen en allergieën is voor velen een echte eye-opener.
Na deze workshop is niks nog hetzelfde. Van dan af geldt: ‘Hallo probleem, jij bent mijn kans!’
Doelstellingen
De deelnemers:
- krijgen via reflectie inzicht in het eigen denken en handelen;
- vertrouwen in hun mentale kracht om een mindshift te maken, zodat ze in elk probleem kansen zien;
- ontwikkelen gezonde zelfzorg zodat ze op een assertieve manier hun grenzen bewaken;
- linken hun ‘ergernissen’ aan hun ‘kwaliteiten’ en leren hoe ze ‘valkuilen’ kunnen vermijden door in te zetten op hun ‘uitdagingen’.
Doelgroep
Leraren, zorgcoördinatoren en leerlingbegeleiders, directies uit het kleuter-, lager en secundair onderwijs.
Begeleiding
Joost Hillewaere was leraar lager onderwijs, mental-coach voor startende leraren, stafmedewerker BaO in Eekhout Academy en pedagogisch begeleider competentieontwikkeling. Momenteel is hij zelfstandig nascholer, trainer en coach.
Praktisch
Cursuscode:
22/OND/135ACursusmateriaal en lunch inbegrepen.
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Graag een doosje (genre Tupperware) meebrengen (een +/- kubusvormig doosje van circa 11x11x9 cm; geen platte, lange doos).
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 26 mei 2023 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.