Je bent hier:
Energie heb je en kracht oefen je uit op!
Energie heb je en kracht oefen je uit op!
In deze nascholing krijg je de inhoud, experimenten en activiteiten aangereikt om de leerplandoelstllingen kracht en energie te bereiken. Dit gebeurt aan de hand van uitgewerkte, concrete voorbeelden en materiaal dat digitaal ter beschikking wordt gesteld.
Programma
Wanneer leerlingen jouw klas binnenstappen, kennen ze de woorden energie, kracht en vermogen. Ze geven er een intuïtieve betekenis aan. Deze intuïtieve betekenis verschilt echter van de wetenschappelijke betekenis en dat is voor veel leerlingen erg verwarrend. In deze nascholing wordt de wetenschappelijke betekenis van deze begrippen uitgelegd en gespiegeld aan de intuïtieve betekenis die leerlingen eraan geven. Bovendien maak je kennis met lesmateriaal dat deze verwarring efficiënt opheldert.
Het lesmateriaal laat leerlingen actief nadenken over de verschillen tussen hun intuïtieve invulling en de wetenschappelijke betekenis van de grootheden kracht, energie en vermogen. Vervolgens ontdekken ze in korte onderzoeksopdrachten dat de wetenschappelijke betekenis goed werkt.
Deze aanpak werd ontwikkeld en uitgetest in het kader van een praktijkgericht onderzoek in nauwe samenwerking met drie secundaire scholen. De kennistest bij 200 leerlingen toonde een duidelijke leerwinst.
Het schriftelijk lesmateriaal is afgestemd op de nieuwe leerplannen natuurwetenschappen en fysica en wordt digitaal ter beschikking gesteld. Dit geldt ook voor de syllabus.
Doelstellingen
De deelnemers kennen/kunnen
- de intuïtieve ideeën van leerlingen herkennen in een klasgesprek
- de wetenschappelijke betekenis van de begrippen kracht, energie en vermogen verwoorden op het niveau eerste en tweede graad secundair onderwijs
- in eenvoudige contexten krachtvectoren tekenen
- in eenvoudige contexten energie berekenen
- de begrippen kracht en energie in eenvoudige activiteiten en experimenten illustreren op het niveau eerste en tweede graad secundair onderwijs
- de eindtermen en leerplandoelen rond kracht en energie koppelen aan het lesmateriaal.
Doelgroep
Leerkrachten natuurwetenschappen 1ste graad en leerkrachten fysica tweede graad secundair onderwijs
Begeleiding
Christel Balck is een master in de fysica. Ze is docent fysica en techniek in de opleiding educatieve bachelor secundair onderwijs aan de Odisee Hogeschool. Christel doet ook onderzoek naar STEM-didactiek.
Praktisch
Cursuscode:
20/NAT/003ADrank en syllabus inbegrepen.
Beperkt aantal deelnemers.
Jouw bijdrage: 65 EUR.
Inlichtingen bij: Peter Adriaenssens, 03 265 29 66, peter.adriaenssens@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Breng een eigen volledig opgeladen laptop/tablet mee.
Vraag tijdig wifi-toegang aan via de link op uw herinneringsmail.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 14 oktober 2020 |
14:00u |
17:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.