Je bent hier:   Evolutie van het leven (bezoek aan het Museum voor Natuurwetenschappen)

Evolutie van het leven (bezoek aan het Museum voor Natuurwetenschappen)

Met zevenmijlslaarzen doorheen de geschiedenis van het leven…

In de Galerij van de Evolutie flits je doorheen miljarden jaren aards bestaan. De galerij zoomt daarbij in op zes belangrijke hoofdstukken van de evolutie: de Cambrische explosie, het rijke waterleven van het Devoon, de verovering van het land tijdens het Carboon, de woelige zeeën van het Jura, de opkomst van de zoogdieren in het Eoceen en de impact van de mens in het heden.

Volg de lotgevallen van het leven op aarde, vanaf primitieve grondleggers over zeemonsters tot de mens… en zelfs een kijkje in de toekomst.

Deze nascholing neemt je mee op een reis doorheen 542 miljoen jaar evolutie. Je bekijkt hoe dit allemaal werkt en welke ingrediënten evolutie juist nodig heeft om te werken. Soortvorming heeft voor jou nadien geen geheimen meer en natuurlijk zal je Darwin ook even tegen het lijf lopen. Na de theorie trek je ook nog even de museumzalen in om zelf de cruciale veranderingen te bestuderen die het leven heeft ondergaan.

Na de nascholing:

• leg je op een duidelijke en gestructureerde manier uit wat evolutie is en wat de mechanismen hierachter zijn;
  • onderscheid je natuurlijke, seksuele en kunstmatige selectie;
  • illustreer je hoe soorten gevormd worden;
  • beantwoord je tegenargumenten.

Leerkrachten biologie en natuurwetenschappen tweede en derde graad doorstroom- en dubbele finaliteit.

De nascholing richt zich naar leerkrachten die het vak biologie geven maar zelf geen bioloog zijn of een opleiding biologie hebben gehad. Er is geen voorkennis vereist en deze nascholing zal de nodige handvaten geven om zelf met evolutie aan de slag te gaan in de les.

De gidsen van het instituut voor Natuurwetenschappen staan dagelijks voor schoolgroepen van de derde kleuterklas tot het zesde middelbaar. Deze masters in de biologie hebben dus een ton aan ervaring in het overbrengen van wetenschappelijke inhoud op een bevattelijke manier.

Cursuscode: 24/BIO/027A

Digitaal materiaal inbegrepen.

Om 14 uur verzamelen in inkom Museum voor Natuurwetenschappen.

Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be

woensdag 2 oktober 2024 14:00u 17:00u Museum voor Natuurwetenschappen, Vautierstraat 29, 1000 Brussel