Je bent hier:
Fijn speelplaatsspel voor iedereen
Fijn speelplaatsspel voor iedereen
Tijdens deze vorming ga je op zoek hoe je jouw speelplaatsgebeuren kan optimaliseren zodat kinderen én leerkrachten zich goed voelen op de speelplaats. Laten we inzetten op gedeelde verantwoordelijkheid van kinderen en leerkrachten, boeiende spelprikkels aanbieden en ruimte creëren om ook groen toe te laten op onze speelplaats
Programma
Wat een drukte op de speelplaats! Hoe ga ik die bewaking overleven? De kinderen vervelen zich tijdens de pauze. Zijn dit vragen die de leraarskamer bereiken op jouw school? Dan is dit hét moment om er samen over na te denken. Hoe zorg je dat alle kinderen tot spel komen of rust vinden tijdens de pauze? Krijgen gevoelens en conflicten ook een plaats?
Met praktische voorbeelden en ideetjes ga je na deze nascholing naar huis om zo aan een gedeeld speelplaatsbeleid te werken. Vanuit de vier aanpakfactoren leer je laagdrempelige initiatieven kennen om vanuit een gedeelde verantwoordelijkheid te starten met het optimaliseren van je speelplaats. Alle partijen die op de speelplaats aanwezig zijn (leerkrachten én kinderen, eventueel externe toezichters) werken zo samen aan een goede speelplaatswerking. Je leert hoe je ruimte kan maken om initiatief toe te laten en hoe je een rijke speelplaatsomgeving kan krijgen. Je wisselt ook ervaringen uit met andere deelnemers.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- heb je een kader om te werken aan een gedragen speelplaatsbeleid;
- beschik je over tools om met het schoolteam je eigen speelplaatsbeleid onder de loep te nemen, te waarderen en te versterken;
- weet je hoe je jouw speelplaatswerking kan optimaliseren vanuit de vier aanpakfactoren.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten uit het (buitengewoon) basisonderwijs. Geen voorkennis vereist.
Begeleiding
Joke Gevaert studeerde in 2003 af als bachelor secundair onderwijs. Haar passie vond ze echter in het basisonderwijs. Daar werkte ze de afgelopen jaren in verschillende functies om nadien als vormingsmedewerker bij CEGO aan de slag te gaan. Omdat levenslang leren haar grote motivator is behaalde ze de afgelopen jaren ook de bachelor lager onderwijs, bachelor zorg en remediërend leren en het DHOS.
Praktisch
Cursuscode:
24/BAS/108ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 19 mei 2025 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.039 (gelijkvloers) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.