Je bent hier:
Filosofie binnen Humane Wetenschappen
Filosofie binnen Humane Wetenschappen
In de leerplannen cultuurwetenschappen voor de derde graad is een groot deel gewijd aan filosofie.
Dit vraagt om een mogelijke didactiek van de filosofie met aandacht voor de relatie tussen ‘filosofie’ (d.i. het leren over filosofen uit het heden en verleden) en filosoferen (d.i. de leerlingen zelf leren reflecteren).
Programma
- Plaats van filosofie in het Vlaamse en Nederlandse secundair onderwijs.
- Een mogelijke invulling van filosofie en filosoferen in de derde graad van het secundair onderwijs.
- Leren over filosofie en filosoferen in de leerplannen cultuurwetenschappen.
- Een mogelijke didactiek van de filosofie.
- Filosofie in leerwerkboeken cultuurwetenschappen: Code en Socius, kritisch bekijken.
- Recente goede Vlaamse en Nederlandse handboeken filosofie.
- Andere interessante informatiebronnen voor de leraar filosofie (binnen cultuurwetenschappen), bv. encyclopedieën, inleidende werken, leesteksten, filmpjes, blogs.
Conclusie i.v.m. de toekomst van filosofie binnen cultuurwetenschappen.
Doelstellingen
De deelnemers:
- kunnen een mogelijke visie i.v.m. de relatie tussen filosofie en filosoferen in het secundair onderwijs formuleren;
- kunnen enkele problemen in het deel over filosofie in de leerwerkboeken Code en Socius aanduiden;
- kennen goede schoolboeken filosofie, andere leermiddelen en informatiebronnen die bruikbaar zijn voor filosofie binnen cultuurwetenschappen.
Doelgroep
Leraars cultuurwetenschappen.
Begeleiding
Griet Galle, docent vakdidactiek wijsbegeerte in de SLO Maatschappijwetenschappen en filosofie, docent filosofische vaardigheden aan het Hoger Instituut voor Wijsbegeerte.
Praktisch
Cursuscode:
17/GCW/001A
Jouw bijdrage: 45 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
|
00:00u |
00:00u |
|
Schrijf in voor deze cursus