Je bent hier:   Focus op vaardigheden in het MVT-onderwijs

Focus op vaardigheden in het MVT-onderwijs

Vaardigheden maken in het MVT-onderwijs een belangrijk deel van het curriculum uit, maar het blijft voor veel leerkrachten een zoektocht naar effectief vaardighedenonderwijs. In deze nascholing koppelen we de theorie aan de praktijk: Wat is effectieve didactiek voor schrijven, lezen, luisteren, spreken en gesprekken voeren? Wat zeggen de minimumdoelen/leerplannen en hoe breng je dat efficiënt in de praktijk? Welke good practices kan je gemakkelijk in je eigen lespraktijk integreren?

Zowel de receptieve als productieve vaardigheden komen in deze nascholingsdag aan bod. We gaan in gesprek over enkele bestaande referentiekaders voor taaldidactiek en wisselen ervaringen uit over wat er werkt en wat niet. Daarnaast focussen we op de zoektocht naar authentiek materiaal, op de voor- en nadelen van task-based learning, bespreken we concrete lesvoorbeelden, goede en slechte praktijken, en een aantal evaluatievormen.

Na het volgen van de nascholing:

• heb je inzicht in een aantal wetenschappelijke referentiekaders voor het vaardighedenonderwijs;
  • heb je nieuwe ideeën voor authentiek lesmateriaal, good practices en evaluatievormen.

Leerkrachten moderne vreemde talen uit alle graden van het secundair onderwijs

Tine De Koninck is doctor in de vroegmoderne letterkunde en is momenteel als onderwijsassistent oude Nederlandse letterkunde verbonden aan de Universiteit Antwerpen en de KU Leuven. Daarnaast heeft ze een ruime ervaring als leerkracht Nederlands en Duits in het secundair onderwijs.

Cursuscode: 24/TAL/061A

Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Een opgeladen laptop kan handig zijn om het cursusmateriaal meteen te bekijken.

maandag 13 januari 2025 09:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping)