Je bent hier:
Formatief evalueren in de lessen wiskunde: het (gratis) FORMAS-project leert je hoe!
Formatief evalueren in de lessen wiskunde: het (gratis) FORMAS-project leert je hoe!
Evaluaties in Vlaanderen leiden nog vaak enkel tot een eindoordeel. Nochtans is het evalueren van leerlingen essentieel om hen (bij) te sturen in hun leerproces. Het systematisch verzamelen van informatie over het leerproces van leerlingen kan leiden tot betere instructie en feedback, wat impact heeft op het leren van leerlingen. Steeds meer scholen willen daarom inzetten op formatief evalueren.
Edubron (onderzoeksgroep aan de Universiteit Antwerpen) neemt deel aan een Europees project rond formatieve evaluatie: FORMAS. Samen met CNO worden daarvoor kosteloos twee ondersteuningstrajecten opgezet voor wiskundeleraren uit de eerste drie jaren van het secundair onderwijs.
Programma
In de opleiding bieden we meer inzichten in de theorie van formatief evalueren en hoe deze heel concreet toegepast kan worden in de wiskundelessen. Er wordt gebruik gemaakt van interactieve werkvormen, waarbij leraren na elke sessie uitgedaagd worden concrete actiepunten te formuleren en in te bedden in hun lespraktijk.
Doelstellingen
De deelnemers:
- hebben inzicht in de belangrijkste principes van formatief evalueren;
- kennen het onderscheid tussen verschillende manieren van evalueren (schriftelijke evaluatie, mondelinge evaluatie e.d.);
- kennen de uitgangspunten voor verschillende evaluatievormen (peer assessment, self-assessment e.d.);
- zetten verschillende evaluatiemethodieken gericht in in functie van lesdoelen;
- reflecteren kritisch over de eigen lespraktijk;
- formuleren welke acties rond formatief evalueren ze in hun lespraktijk kunnen integreren.
Doelgroep
Leerkrachten wiskunde uit de eerste drie jaar van het algemeen en theoretisch technisch secundair onderwijs.
Aan deelnemers wordt na sessie 1 en 5 gevraagd om een vragenlijst in te vullen en een cognitieve en meta-cognitieve toets af te nemen in één van hun klassen.
Begeleiding
Roos Van Gasse is sinds 2011 onderzoeksmedewerker aan de Universiteit Antwerpen, onderzoeksgroep Edubron. Ze behaalde in 2018 haar doctoraatstitel met een proefschrift dat diepere inzichten biedt in hoe leraren prestatiedata van leerlingen kunnen gebruiken voor instructieverbetering. In haar verder onderzoek is Roos voornamelijk bezig met (de kwaliteit van) leerlingenevaluatie en de plaats van evaluatie in het leerproces van leerlingen (waaronder ook formatief evalueren).
Kim Van Den Ouweland is sinds 2017 verbonden aan het Centrum Nascholing Onderwijs als clustercoördinator wiskunde-wetenschappen. Ze heeft al 25 jaar onderwijservaring in het secundair onderwijs.
Praktisch
Deze cursus loopt over 5 dagen.
Cursuscode:
19/WIS/031ADrank en syllabus inbegrepen.
Deze lessenreeks is gratis dankzij het FORMAS-project (Edubron).
De 5de sessie van deze nascholing was oorspronkelijk gepland op 26/03/2020, maar kon toen niet plaatsvinden omwille van de coronamaatregelen.
Jouw bijdrage: 0 EUR.
Inlichtingen bij: Clara Wouters, 03 265 17 03, Clara.Wouters@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 23 oktober 2019 |
13:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping) |
dinsdag 26 november 2019 |
13:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping) |
maandag 20 januari 2020 |
13:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping) |
woensdag 19 februari 2020 |
13:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping) |
woensdag 16 september 2020 |
13:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 001.A (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.