Je bent hier:   Formatieve evaluatie en feedback in labo’s en STE(A)M-projecten

Formatieve evaluatie en feedback in labo’s en STE(A)M-projecten

Wil je direct impact hebben op het leren van je leerlingen? Ontdek de kracht van formatief evalueren! Door evaluatievormen slim te integreren tijdens je lessen creëer je als leerkracht een schat aan leerkansen. Steeds meer leerkrachten willen hiermee aan de slag en nu is jouw kans om te ontdekken hoe! Je krijgt inzichten uit wetenschappelijke literatuur over de meerwaarde van formatief evalueren, effectieve feedback en de principes van comparatief beoordelen. We laten je zien hoe je dit kan gebruiken in de evaluaties van labo’s en STEM-projecten zodat je met jouw evaluatie een maximale leerimpact bekomt!

Lesdag 1:

Door middel van een onderwijsleergesprek maak je kennis met het nieuwste wetenschappelijke onderzoek en literatuur over formatief evalueren, feedback en comparatief beoordelen. Ontdek waardevolle inzichten die je direct kunt toepassen in je labo’s en STEM-projecten. Tijdens deze sessie reflecteer je op gangbare praktijken en uitdagingen van formatief evalueren op school. Je wisselt ervaringen uit met andere deelnemers. We reserveren ook tijd om dieper in te gaan op comparatief beoordelen en dit in de praktijk te brengen. In groepjes werk je aan een concrete interventie om formatief evalueren en feedback, gebaseerd op comparatief beoordelen, in jouw labo’s en STEM-projecten uit te testen.

Lesdag 2:

We evalueren jouw ontworpen interventie door de praktijkervaring te evalueren. Wat werkte goed? Waar liep het minder soepel? Wat kun je behouden of aanpassen voor de toekomst? Deze waardevolle analyse voedt onze verdere leergesprekken en verdiept je kennis over formatief evalueren, feedback en comparatief beoordelen. Samen gaan we op zoek naar effectieve manieren om jouw onderwijspraktijk continu te verbeteren en te optimaliseren.

Na het volgen van de nascholing:

• benoem je de verschillende componenten van een proces van formatief evalueren;
  • reflecteer je over waar in je onderwijspraktijk formatief evalueren nu al een zinvolle plaats krijgt;
  • pas je wetenschappelijke referentiekaders over feedback toe op je eigen praktijk;
  • beoordeel je de principes van comparatief beoordelen;
  • maak je een afweging van de meerwaarde van comparatief beoordelen voor het toepassen van formatief evalueren en feedback in je lespraktijk.

Leerkrachten wetenschappen en STE(A)M uit het secundair onderwijs en docenten wetenschappen en STE(A)M uit het hoger onderwijs

Roos Van Gasse is als onderzoeker en gastprofessor verbonden aan het Departement Opleidings- en Onderwijswetenschappen van de Universiteit Antwerpen. Ze heeft in de afgelopen jaren diepgaande expertise uitgebouwd op het vlak van leerlingenevaluatie en hoe leraren met evaluaties aan de slag kunnen gaan voor onderwijsverbetering. Ze was als onderzoeker betrokken in een grootschalig project rond comparatief beoordelen en van daaruit mede-oprichter van Comproved. Verder begeleidt ze aan UAntwerpen projecten in de brede thematiek van leerlingenevaluatie en feedback (bijvoorbeeld proev.be).

Deze cursus loopt over 2 dagen.

Cursuscode: 24/STM/095A

Syllabus inbegrepen.

CNO organiseert deze nascholing in samenwerking met Comproved, een spin-off van de Universiteit Antwerpen, UGent en imec.

Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be

opgeladen laptop

vrijdag 24 januari 2025 13:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping)
maandag 10 maart 2025 13:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping)