Je bent hier:
Futiliteitsidee bij jongeren: wat kan je doen als leerkracht om dit te doorbreken?
Futiliteitsidee bij jongeren: wat kan je doen als leerkracht om dit te doorbreken?
In het onderwijs word je als leerkracht meer en meer geconfronteerd met jongeren die school niet belangrijk vinden vanuit het idee "Waarom zouden we, het doet er toch allemaal niet toe".
Deze mentale interpretatie en dysfunctionele gedachte heeft niet alleen een enorme impact op de schoolmotivatie van de jongeren maar ook op hun latere leven en beroepscarrière. Daarnaast hebben jongeren een gebrek aan toekomstgerichtheid en willen ze van alles veranderen behalve zichzelf. Dit kan jou dan weer een machteloos gevoel geven. In deze cursus sta je stil bij de vraag hoe je deze gedachten kan doorbreken en welke (positieve) rol jij als leerkracht daarin kan spelen.
Programma
Je krijgt allereerst een antwoord op de vraag waar dit futiliteitsidee bij jongeren vandaan komt en welke impact dit heeft op korte en langere termijn. Daarna sta je stil bij het belang van het tijdig doorbreken van deze mentale interpretaties, dus vooraleer de cognitieve schema’s van de jongere vastliggen. Je leert tenslotte hoe jij kan ingrijpen zowel op de cognitieve weg (de situatie zien als onoplosbaar) als op de emotionele weg (stress- en angstgevoelens) en zo tot gedragsverandering te komen.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- weet je waar het futiliteitsidee bij jongeren vandaan komt;
- weet je hoe daarop in te grijpen zowel op de cognitieve weg (de situatie zien als onoplosbaar) als op de emotionele weg (stress- en angstgevoelens);
- weet je hoe je bij jongeren de toekomstgerichtheid kan trainen;
- weet je hoe je jongeren die niet willen veranderen toch kan coachen naar gedragsverandering.
Doelgroep
Leerkrachten, leidinggevenden, coördinatoren, leerlingenbegeleiders vanaf de derde graad lager onderwijs.
Begeleiding
Dominique Roos is reeds decennialang werkzaam in de onderwijs- en managementwereld. Zij is oprichtster van AMODO, een Centrum voor Vorming, Counseling, Bemiddeling en Therapie.
Praktisch
Cursuscode:
24/OND/166ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 19 november 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.