Je bent hier:
Het exploratie-instrument Columbus: versterk het studiekeuzeproces van leerlingen op weg naar het hoger onderwijs
Het exploratie-instrument Columbus: versterk het studiekeuzeproces van leerlingen op weg naar het hoger onderwijs
Het kiezen van een studierichting in het hoger onderwijs is een belangrijke, maar moeilijke stap. Om dit proces bij leerlingen van de derde graad te ondersteunen, kan je het exploratie-instrument Columbus in je klas inzetten. Je bekijkt hoe je dit instrument optimaal kunt integreren binnen de onderwijsloopbaanbegeleiding van je school. Wat zijn de componenten van het instrument, welk soort feedback ontvangen je leerlingen en hoe kan je de afname van het instrument inplannen naast de andere studiekeuze-activiteiten?
Programma
Je onderzoekt welke plaats Columbus in het studiekeuzeproces kan innemen. Daarbij krijg je een demonstratie van het instrument en de achterliggende principes ervan. Vervolgens ga je concreet met het instrument aan de slag. Je bekijkt een aantal ‘good practices’ aan de hand van getuigenissen van scholen die Columbus al gebruiken. Daarna brainstorm je met je collega’s in groepjes hoe Columbus kan worden ingebed in de onderwijsloopbaanbegeleiding van je eigen school.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- heb je inzicht in hoe Columbus het studiekeuzeproces kan ondersteunen;
- onderzoek je manieren om Columbus in te zetten in de onderwijsloopbaanbegeleiding van je school;
- krijg je concrete ideeën over hoe je het instrument kan inzetten in de klascontext;
- heb je inzicht in hoe je de feedback kunt gebruiken om leerlingen te informeren en te begeleiden.
Doelgroep
Leerkrachten derde graad secundair onderwijs, leerlingenbegeleiders, directies, ondersteuners en CLB-medewerkers.
Er is geen voorkennis vereist, al is het nuttig dat deelnemers ervaring hebben met studieloopbaanbegeleiding.
Begeleiding
Lien Demulder werkt als onderzoeker voor het Columbusproject. Zij werkt voor de faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen binnen onderzoeksgroep Schoolpsychologie en Ontwikkeling in Context aan de KU Leuven en de faculteit Sociale Wetenschappen binnen de onderzoeksgroep Edubron aan Universiteit Antwerpen. Haar onderzoek focust op het keuzeproces in de overgang van secundair naar hoger onderwijs.
Sofie Van Cauwenberghe is PhD studente binnen het Columbusproject. Zij werkt voor de faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen binnen de vakgroep Experimentele Psychologie aan UGent. Haar onderzoek focust op het voorspellen van studiesucces en heroriëntatie in het hoger onderwijs aan de hand van (non-)cognitieve vaardigheden.
Praktisch
Cursuscode:
23/LZG/046ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 56 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
een opgeladen laptop.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 22 mei 2024 |
09:00u |
12:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.