Je bent hier:
Het verband tussen logica en bewijzen
Het verband tussen logica en bewijzen
Ben je een wiskundeleerkracht die zijn didactische vaardigheden wil aanscherpen en zijn leerlingen wil helpen om logica en bewijzen beter te begrijpen? Dan is deze nascholing precies wat je zoekt! Ontdek hoe je filosofische en psychologische inzichten kunt toepassen in je lessen en maak gebruik van gratis lesmateriaal dat voortkomt uit recent onderzoek.
Programma
Tijdens deze sessie kijken we eerst met verschillende onderzoeksgebaseerde brillen naar logica en bewijzen. We beginnen met een filosofische blik op wat ‘logica’ en ‘bewijs’ nu eigenlijk zijn. Vervolgens bespreken we de belangrijkste psychologische resultaten inzake logisch redeneren en wiskundig redeneren. Tot slot passen we deze inzichten toe op de didactiek: hoe kun je concreet (propositie)logica gebruiken om bewijzen aan te leren of beter te begrijpen?
Deze nascholing kadert binnen een recent gestart doctoraatsonderzoek, dat zelf nog bijkomend experimenteel onderzoek verricht naar de connectie tussen logica en bewijzen. Dit onderzoek levert gevalideerd en gratis lesmateriaal op om bewijzen uit het ongerijmde aan te leren. Er wordt ook een korte schets van het project gegeven en hoe samenwerking voor jou als leerkracht nuttig kan zijn, bijvoorbeeld om inzicht te krijgen in de logische fouten van je leerlingen.
Doelstellingen
Na de nascholing:
- gebruik je gratis lesmateriaal dat voortkomt uit recent onderzoek;
- leg je de filosofische concepten van 'logica' en 'bewijs' uit;
- gebruik je propositielogica om bewijzen aan te leren of beter te begrijpen;
- krijg je inzicht in de logische fouten van jouw leerlingen.
Doelgroep
Leerkrachten wiskunde van de 2de en 3de graad doorstroomfinaliteit
Begeleiding
Alexander Holvoet werkt nu als doctoraatstudent aan KU Leuven onder begeleiding van Wim Van Dooren, Johan Deprez en Filip Moons. Na een master wiskunde met specialisatie in logica, schreef hij zijn masterthesis over logica in de nieuwe eindtermen, wat nu een 4-jarig diepgaand vervolg krijgt.
Praktisch
Cursuscode:
25/WIS/082ASyllabus inebegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Laptop
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 3 december 2025 |
13:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.