Je bent hier:
Hoe aan de slag gaan met cognitief begaafde leerlingen in het secundair onderwijs? Differentiëren voor leerlingen die meer uitdaging nodig hebben
Hoe aan de slag gaan met cognitief begaafde leerlingen in het secundair onderwijs? Differentiëren voor leerlingen die meer uitdaging nodig hebben
Hoogbegaafdheid is een gave voor veel leerlingen, maar er zijn ook leerlingen die problemen ondervinden door een minder adequate begeleiding in scholen. De zorg voor cognitief begaafde leerlingen wordt dan ook steeds meer gezien als een onderdeel van het totale zorgpakket.
Programma
Tijdens deze tweedaagse nascholing word je ondergedompeld in de wereld van cognitief begaafde leerlingen in het secundair onderwijs.
Dag 1:
- Vooroordelen en mythes
Met het Vooroordelenspel Hoogbegaafdheid leiden we het thema in. Dit spel kan ook ingezet worden in de klas om vooroordelen over hoogbegaafdheid bij leerlingen te herkennen en te kaderen.
- Signaleren van cognitief begaafde leerlingen
Signalering is van groot belang omdat dit zicht geeft op welke leerlingen tot de doelgroep van een beleid cognitieve begaafdheid behoren en welke noden deze leerlingen hebben. Je leert de leerkenmerken van cognitief begaafde leerlingen te herkennen in de klas. Je weet hoe je verschillende hulpbronnen kan inzetten om cognitief begaafde leerlingen te signaleren.
- Verrijking en uitdagen in het secundair onderwijs
Het principe van compacteren en verrijken is al langer gekend in de basisschool, maar in het secundair onderwijs wordt dit nog niet vaak toegepast. Deze principes, die voor elk vak toepasbaar zijn, worden aangeleerd, waarbij veel aandacht is voor klasmanagement. Bijkomend krijgen de deelnemers criteria mee waarmee ze verrijkingsmateriaal zelf kunnen beoordelen.
- Gebruikmaken van de taxonomie van Bloom
Met deze tool kunnen leerkrachten hun gewone lessen upgraden zodat ze interessanter worden voor sterke leerlingen. De leerkrachten gaan zelf aan de slag, leren vragen bedenken in de hogere orde-denkvaardigheden en bekijken samen hoe ze deze tool kunnen inzetten in de klas, bij huiswerk en bij evaluatie.
Dag 2:
- Mindsettheorie Dweck
De theorie van vaste en groeimindset is een noodzakelijke basis om te begrijpen hoe het komt dat sommige leerlingen met een hoog potentieel toch gaan onderpresteren. De deelnemers leren hoe ze groeimindset in de klas kunnen bevorderen ter preventie van onderpresteren.
- Onderpresteren herkennen en omkeren
Eerst moet duidelijk zijn wie de onderpresteerder is en wat dit onderpresteergedrag heeft veroorzaakt. Dan pas kunnen we werk maken van een begeleidingstraject waarin we het onderpresteren gaan omkeren. Je leert de verschillende stappen van zo'n begeleiding en gaat zelf aan de slag met enkele materialen die ingezet worden om de onderpresteerder er weer bovenop te helpen.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing...
- weet je wat cognitieve begaafdheid is;
- kan je hoogbegaafde leerlingen herkennen in de klas;
- kan je cognitief begaafde leerlingen uitdagen;
- weet je hoe het komt dat deze leerlingen soms vastlopen;
- kan je een onderpresteerproces omkeren.
Doelgroep
Leerkrachten en leerlingenbegeleiders uit het secundair onderwijs
Begeleiding
Dr. Sabine Sypré, PhD of Psychology, ECHA Specialist in Gifted Education (Radbouduniversiteit), verantwoordelijke opleidingen binnen Hoogbloeier, een expertisecentrum voor hoogbegaafdheid met leerkrachten, psychologen en therapeuten. Zij rondde haar doctoraat af aan de KULeuven en UGent binnen project TALENT, een onderzoek naar cognitief begaafde leerlingen.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
24/LZG/025ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 252 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 14 oktober 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping) |
woensdag 6 november 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.