Zoek een nascholing
Je bent hier:   Hoe evalueer je groepswerk? - AFGELAST

Hoe evalueer je groepswerk? - AFGELAST

Een kort groepswerk evalueren in de klas, daar komt al een en ander bij kijken. Nog complexer wordt het als je langlopende groepswerken moet beoordelen, waarbij leerlingen ook buiten de schooluren moeten samenwerken. Hoe zit dat met feedback, met punten geven, met het opvolgen van processen…? Bestaan daar instrumenten voor? En hoe betrouwbaar is bijvoorbeeld peerevaluatie?

Programma

Tijdens deze sessie zoomen we vanuit praktijkoefeningen in op de evaluatie van groepswerk in al zijn facetten: wie evalueert? Met welke mogelijke doelen? Waarop leg je de focus en hoe pak je dit het best aan? Je maakt kennis met verschillende evaluatiemodellen en instrumenten. Checklists en rubrieken worden getoetst aan criteria als betrouwbaarheid en validiteit. Maar ook de wolfijzers en schietgeweren komen aan bod: laat je leerlingen punten geven? Zijn meisjes op dat punt betrouwbaarder dan jongens? Is er een remedie tegen profitariaat? Beoordelen sterkere leerlingen zichzelf kritischer dan zwakkere leerlingen? Enzovoort. De antwoorden staan in recent wetenschappelijk onderzoek en ook daarvan krijg je een beknopt overzicht.

Doelstellingen

De deelnemers:

  • verwerven inzicht in structurele evaluatiemethodes voor groepswerk;
  • verwerven de nieuwste wetenschappelijke inzichten over het evalueren van groepswerk;
  • kunnen de theorie achter evaluatie-instrumenten toepassen in de praktijk;
  • kunnen evaluatie-instrumenten beoordelen volgens de criteria validiteit, betrouwbaarheid, transparantie e.a.

Doelgroep

Leerkrachten secundair onderwijs, alle niveaus.

Begeleiding

Jan T’Sas is licentiaat/master Germaanse Filologie, praktijkassistent Nederlands in de lerarenopleiding en docent Leer- en denkprocessen aan de Universiteit Antwerpen. Daarnaast is hij coördinator van Nieuwsbegrip Vlaanderen, online methode voor begrijpend lezen met actuele teksten. Hij bouwde zijn expertise op als leraar Nederlands in tso en bso, als (eind/hoofd)redacteur bij Klasse en de Nederlandse Taalunie, als auteur van schoolboeken Nederlands en als wetenschappelijk onderzoeker bij de Karel de Grote Hogeschool. Hij doctoreerde in 2018 met een praktijkonderzoek over de didactiek van exploratieve gesprekken of ‘sprekend leren’ tijdens groepswerk.

Praktisch

Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.


Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen