Je bent hier:
Hoe evalueer je groepswerk?
Hoe evalueer je groepswerk?
Een kort groepswerk evalueren in de klas, daar komt al een en ander bij kijken. Nog complexer wordt het als je langlopende groepswerken moet beoordelen, waarbij leerlingen ook buiten de schooluren moeten samenwerken. Hoe zit dat met feedback, met punten geven, met het opvolgen van processen…? Bestaan daar instrumenten voor? En hoe betrouwbaar is bijvoorbeeld peerevaluatie?
Programma
Tijdens deze sessie zoom je vanuit praktijkoefeningen in op de evaluatie van groepswerk in al zijn facetten: wie evalueert? Met welke mogelijke doelen? Waarop leg je de focus en hoe pak je dit het best aan? Je maakt kennis met verschillende evaluatiemodellen en instrumenten. Checklists en rubrieken worden getoetst aan criteria als betrouwbaarheid en validiteit. Maar ook de wolfijzers en schietgeweren komen aan bod: laat je leerlingen punten geven? Zijn meisjes op dat punt betrouwbaarder dan jongens? Is er een remedie tegen profitariaat? Beoordelen sterkere leerlingen zichzelf kritischer dan zwakkere leerlingen? Enzovoort. De antwoorden staan in recent wetenschappelijk onderzoek en ook daarvan krijg je een beknopt overzicht.
Doelstellingen
De deelnemers:
- verwerven inzicht in structurele evaluatiemethodes voor groepswerk;
- verwerven de nieuwste wetenschappelijke inzichten over het evalueren van groepswerk;
- kunnen de theorie achter evaluatie-instrumenten toepassen in de praktijk;
- kunnen evaluatie-instrumenten beoordelen volgens de criteria validiteit, betrouwbaarheid, transparantie e.a.
Doelgroep
Leerkrachten secundair onderwijs, alle niveaus.
Begeleiding
Jan T’Sas is licentiaat/master Germaanse Filologie, praktijkassistent Nederlands in de lerarenopleiding en docent Leer- en denkprocessen aan de Universiteit Antwerpen. Daarnaast is hij coördinator van Nieuwsbegrip Vlaanderen, online methode voor begrijpend lezen met actuele teksten. Hij bouwde zijn expertise op als leraar Nederlands in tso en bso, als (eind/hoofd)redacteur bij Klasse en de Nederlandse Taalunie, als auteur van schoolboeken Nederlands en als wetenschappelijk onderzoeker bij de Karel de Grote Hogeschool. Hij doctoreerde in 2018 met een praktijkonderzoek over de didactiek van exploratieve gesprekken of ‘sprekend leren’ tijdens groepswerk.
Praktisch
Cursuscode:
21/OND/095ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Eigen laptop
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 23 november 2021 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.