Je bent hier:   Hoe ga ik binnen de moderne vreemde talen om met dyslexie?

Hoe ga ik binnen de moderne vreemde talen om met dyslexie?

Een vreemde taal leren op school is voor leerlingen met dyslexie geen sinecure en bijgevolg ook vaak een bron van frustratie. Waar de ontwikkeling van de moedertaal eerst via de gesproken taal en pas nadien ook via de geschreven taal verloopt, worden de moderne vreemde talen in ons huidige onderwijssysteem (veelal) simultaan via de gesproken en de geschreven vorm aangeboden. Precies de “ontcijfering” of decodering van deze geschreven taal, die bovendien nog eens verschilt van die in het Nederlands, vormt een moeilijkheid voor leerlingen met dyslexie.

We gaan in deze vorming in op de moeilijkheden die leerlingen met dyslexie ondervinden bij de verwerving van geschreven taal en van de verschillende vreemde talen in het bijzonder. Welke verschillende uitdagingen vormen de verschillende talen (Engels, Frans, Duits, Spaans)? Waarom bv. kent Engels intrinsiek een moeilijkere (want minder transparante) spelling om te verwerven, maar lijken sommige - zeker niet alle - leerlingen met dyslexie hier toch minder moeite mee te hebben dan met Frans?

In deze vorming gaan we in op zowel de wetenschappelijke kennis over dyslexie als op de ondersteuning van leerlingen in de klaspraktijk. Welke didactische ondersteuning kan je deze leerlingen bieden? Welke handvaten en leerstrategieën kan je hen aanreiken? Welke REDICODIS-maatregelen zijn zinvol?

Na deze nascholing ga je naar huis met heel wat theoretische inzichten en met evenveel handvaten voor jouw onderwijspraktijk.

Na het volgen van de nascholing heb je

• inzicht in de moeilijkheden van dyslectici bij de verwerving van vreemde talen;
  • handvaten voor de ondersteuning van leerlingen in de klaspraktijk.

Leerkrachten moderne vreemde talen, leerlingenbegeleiders, leerzorgcoaches, directieleden secundair onderwijs

Dr. Maaike Loncke deed meer dan 10 jaar cognitief psychologisch onderzoek met een focus op taalverwerving en -verwerking (UAntwerpen, UGent en Thomas More), om dan de afgelopen 10 jaar de opgedane wetenschappelijke inzichten te implementeren in de onderwijspraktijk en de zorg voor leerlingen (zowel als leerkracht, leerlingenbegeleider als beleidsmedewerker). Ze is auteur van verschillende publicaties over dyslexie.

Cursuscode: 24/LZG/063A

Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be

pen/potlood

maandag 31 maart 2025 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers)