Je bent hier:
Hoe ga ik binnen de moderne vreemde talen om met dyslexie?
Hoe ga ik binnen de moderne vreemde talen om met dyslexie?
Een vreemde taal leren op school is voor leerlingen met dyslexie geen sinecure en bijgevolg ook vaak een bron van frustratie. Waar de ontwikkeling van de moedertaal eerst via de gesproken taal en pas nadien ook via de geschreven taal verloopt, worden de moderne vreemde talen in ons huidige onderwijssysteem (veelal) simultaan via de gesproken en de geschreven vorm aangeboden. Precies de “ontcijfering” of decodering van deze geschreven taal, die bovendien nog eens verschilt van die in het Nederlands, vormt een moeilijkheid voor leerlingen met dyslexie.
Programma
We gaan in deze vorming in op de moeilijkheden die leerlingen met dyslexie ondervinden bij de verwerving van geschreven taal en van de verschillende vreemde talen in het bijzonder. Welke verschillende uitdagingen vormen de verschillende talen (Engels, Frans, Duits, Spaans)? Waarom bv. kent Engels intrinsiek een moeilijkere (want minder transparante) spelling om te verwerven, maar lijken sommige - zeker niet alle - leerlingen met dyslexie hier toch minder moeite mee te hebben dan met Frans?
In deze vorming gaan we in op zowel de wetenschappelijke kennis over dyslexie als op de ondersteuning van leerlingen in de klaspraktijk. Welke didactische ondersteuning kan je deze leerlingen bieden? Welke handvaten en leerstrategieën kan je hen aanreiken? Welke REDICODIS-maatregelen zijn zinvol?
Na deze nascholing ga je naar huis met heel wat theoretische inzichten en met evenveel handvaten voor jouw onderwijspraktijk.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing heb je
- inzicht in de moeilijkheden van dyslectici bij de verwerving van vreemde talen;
- handvaten voor de ondersteuning van leerlingen in de klaspraktijk.
Doelgroep
Leerkrachten moderne vreemde talen, leerlingenbegeleiders, leerzorgcoaches, directieleden secundair onderwijs
Begeleiding
Dr. Maaike Loncke deed meer dan 10 jaar cognitief psychologisch onderzoek met een focus op taalverwerving en -verwerking (UAntwerpen, UGent en Thomas More), om dan de afgelopen 10 jaar de opgedane wetenschappelijke inzichten te implementeren in de onderwijspraktijk en de zorg voor leerlingen (zowel als leerkracht, leerlingenbegeleider als beleidsmedewerker). Ze is auteur van verschillende publicaties over dyslexie.
Praktisch
Cursuscode:
24/LZG/063ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
pen/potlood
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 31 maart 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.