Je bent hier:
Hoogbegaafde leerlingen in het s.o. - een uitdaging voor de leerkracht - afgelast
Hoogbegaafde leerlingen in het s.o. - een uitdaging voor de leerkracht - afgelast
Meer en meer groeit het besef dat ook hoogbegaafde leerlingen een uitdaging vormen voor de leerzorg van een secundaire school. Naast diegenen die probleemloos door hun schoolcarrière fietsen zijn er immers anderen die vastlopen in faalangst, onderpresteren, perfectionisme of demotivatie. Het kan soms uitmonden in grote teleurstellingen: een schooljaar moeten overdoen, mislukken in het hoger onderwijs,… In deze nascholing exploreren we haalbare manieren om je lespraktijk aan te passen, in het besef dat we niet alles kunnen oplossen, maar dat er zeker uitdagingen en kansen liggen.
Programma
Tijdens de eerste dag verkennen we de recentste inzichten uit binnen- en buitenland omtrent hoogbegaafdheid: wie is hoogbegaafd? Hoe herken je een HB-leerling? Welke types onderscheiden we? Met welke uitdagingen en problemen worden hoogbegaafde leerlingen in het secundair onderwijs geconfronteerd? Welke kansen en valkuilen zijn er voor de leerkrachten?
Tijdens de tweede dag bekijken we hoe we als (taal)leerkracht kunnen tegemoet komen aan hoogbegaafde leerlingen, met concrete voorbeelden uit de lespraktijk en ideeën om mee aan de slag te gaan. Naast tips voor verrijking, verbreding en differentiatie komen algemene didactische principes aan bod die de (taal)les voor hoogbegaafde leerlingen boeiender en uitdagender kunnen maken.
Er is tijdens de beide dagen ook veel ruimte voor vragen en uitwisseling van good practices.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- een algemeen beeld van de problematiek van hoogbegaafdheid verduidelijken;
- de verschillende types van hoogbegaafdheid herkennen;
- de algemene principes in de aanpak van hoogbegaafdheid bij de betrokken leerlingen toepassen en de valkuilen vermijden;
- als (taal)leerkracht een aantal werkvormen voor hoogbegaafde leerlingen inzetten.
Doelgroep
Deze nascholing richt zich tot leraren algemene vakken en (taal)leraren alle graden s.o.; de nascholing is minder specifiek gericht naar leraren wiskunde of wetenschappen.
Begeleiding
Chris Van Echelpoel, leerkracht Nederlands-Engels-cultuurwetenschappen, nascholer CNO.
Praktisch
Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.