Je bent hier:
ICT-toepassingen voor een krachtige praktijkles
ICT-toepassingen voor een krachtige praktijkles
Ook in de praktijkles kunnen digitale toepassingen je onderwijspraktijk sterk ondersteunen. Als praktijkleerkracht zet je digitale tools in bij instructie en het oefenen of herhalen van de leerinhoud. Daarnaast kan je toepassingen gebruiken om de voorkennis van leerlingen te activeren en na te gaan of leerlingen de leerstof goed begrepen hebben. Digitale toepassingen kunnen ook een ondersteuning zijn bij praktijkoefeningen. We denken dan aan instructiefilmpjes en digitale stappenplannen.
Programma
Dag 1
Tijdens de eerste lesdag maak je kennis met drie verschillende toepassingen:
- Met LearningApps kan je zelf digitale oefeningen aanmaken. Met deze oefeningen kunnen leerlingen de theoretische achtergrond bij je praktijkles zelfstandig inoefenen en herhalen.
- In Bookcreator maak je een online handleiding of stappenplan in de vorm van een digitaal boek. Je kan aan de handleiding naast afbeeldingen ook eigen video en audio toevoegen.
- Met ExitTicket maak je een korte bevraging op het einde van de les. Zo kan je nagaan of iedereen helemaal mee is.
Je krijgt eerst een demonstratie van de verschillende toepassingen en enkele concrete voorbeelden van bestaande oefeningen. Daarna ga je in groepjes aan de slag. Je kiest twee toepassingen uit en maakt hiermee eigen lesmateriaal aan dat je onmiddellijk kan gebruiken in je klaspraktijk.
Na deze eerste dag ga je met minstens één van de toepassingen aan de slag tijdens je les. Je zorgt ervoor dat je tijdens de tweede bijeenkomst kort over je ervaringen kan vertellen.
Dag 2
Tijdens de tweede lesdag wissel je je eerste ervaringen met de nieuwe toepassingen uit. Je vertelt of toont aan de andere deelnemers wat je uitgetest hebt en hoe dat gelopen is.
Vervolgens bekijken we opnieuw drie toepassingen:
- Met Quizizz maak je een digitale quiz of toets. Zo activeer je bij het begin van de les de voorkennis van de leerlingen of herhaal je kort de leerstof van de vorige les.
- Je maakt instructiefilmpjes met PowerPoint. Eerst krijg je een demonstratie van de lesgever, daarna ga je in kleine groepjes aan de slag en maak je zelf een eenvoudig filmpje.
- Met een QR-code kunnen je leerlingen de link naar oefeningen, een quiz, een exit ticket en filmpjes eenvoudig inscannen met hun smartphone, een tablet of een Chromebook. Zo moeten leerlingen geen lange URL overtikken als ze een handleiding willen gebruiken of als ze een exit ticket moeten invullen.
Tot slot krijg je als deelnemer een lijst mee met alternatieve digitale tools met dezelfde toepassingsmogelijkheden.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing...
- maak je digitale oefeningen en werk je met verschillende oefentypes;
- maak je een digitale quiz of test met Quizizz;
- maak je exit tickets voor het einde van je les;
- maak je zelf instructiefilmpjes met PowerPoint;
- maak je een handleiding in een digitaal boekje;
- deel je oefeningen en opdrachten met je leerlingen aan de hand van QR-codes.
Doelgroep
Praktijkleerkrachten uit het (buiten)gewoon secundair onderwijs.
Je hebt geen specifieke voorkennis nodig, maar je bent wel in staat om basishandelingen uit te voeren op een computer en op het internet.
Begeleiding
Inge De Cleyn is pedagogisch ICT-coördinator voor het secundair onderwijs in GO! Scholengroep 5. Voordien werkte ze meer dan 20 jaar in het buitengewoon secundair onderwijs. Inge is initiatiefnemer van Klasveren, een vzw die leerkrachten wil inspireren om in te zetten op innovatief onderwijs.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
22/BU/016ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Lesdag 1 en 2: Je brengt je eigen laptop mee en oortjes of een headset om audio te kunnen beluisteren. Het is niet mogelijk om te werken op een tablet of smartphone.
Lesdag 2: Je brengt indien mogelijk ook een smartphone mee om foto’s en filmpjes te kunnen maken, samen met een kabel om het toestel te verbinden met je computer.
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Je denkt vooraf na over een lesonderwerp of lesopdracht waarbij je het digitale wil integreren. Zo kan je ter plaatse werken aan iets dat je later ook effectief in de les kan gebruiken.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 25 januari 2023 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
donderdag 23 maart 2023 |
13:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.