Je bent hier:
'Ik kan dat niet!' Omgaan met faalangst en zwakke schoolrijpheid - live online nascholing (herhaling 1)
'Ik kan dat niet!' Omgaan met faalangst en zwakke schoolrijpheid - live online nascholing (herhaling 1)
De overgang van de kleuterklas naar de basisschool is een belangrijk kantelmoment en nog steeds een grote stap. Veel kinderen zijn op 6 jaar nog niet schoolrijp en proberen te "ontwijken".
Tijdens deze nascholing geven we tips, adviezen én antwoorden. We ervaren 'faalangst', passen oefeningen aan i.f.v. schoolrijpheid en faalangst. Verder bespreken we kort verschillende moeilijkheden en gaan in op vragen uit de groep.
Programma
Tijdens deze nascholing krijg je antwoord op volgende vragen:
- Wat is schoolrijpheid en welke onderdelen zijn belangrijk?
- Hoe ontstaat faalangst?
- Hoe zorgen we voor een vlottere overgang en welke oefeningen en acties zijn goed, welke minder goed of helemaal niet goed?
- Hoe kan je bij kleuters bij het uitvoeren van verschillende activiteiten (raamfiguren, schuine lijnen, grafomotoriek en schrijfmotoriek, tekenen, puzzelen, richtingsmoeilijkheden en spiegelen, ruimtelijke oriëntatie, voorbereidend rekenen en talige moeilijkheden) merken dat er sprake kan zijn van zwakkere schoolrijpheid?
We hanteren volgende werkvormen: proeven uitvoeren, schoolrijpheidsmoeilijkheden en faalangst ervaren, kinderen observeren en bespreken. Je krijgt een theoretische uiteenzetting, gaat actief aan de slag en krijgt een antwoord op jouw vragen. Verder is er de mogelijkheid om in discussie te treden met en te leren van elkaar.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing...
- benoem je de verschillende factoren van schoolrijpheid en de verschillende moeilijkheden die optreden bij zwakkere schoolrijpheid;
- weet je wat je kan doen om van een ‘grote sprong’ slechts een ‘kleine stap’ te maken;
- bepaal en meet je schoolrijpheid en definieer je een goede schoolrijpheidsproef;
- herken je en doorbreek je de vicieuze cirkel van faalangst;
- pas je oefeningen en opdrachten aan i.f.v. schoolrijpheid en faalangst;
- ken je het belang van lukken en falen;
- beoordeel je wanneer je zelf een oplossing kan bedenken of wanneer je best doorverwijst.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten uit het gewoon en het buitengewoon basisonderwijs, directies en beleidsondersteuners, CLB-medewerkers, ondersteuningsnetwerkers. Het is een meerwaarde wanneer de kleuterleerkracht uit de 3de kleuterklas en de leerkracht uit het 1ste leerjaar samen deze nascholing volgen.
Begeleiding
Marc Litière, licentiaat lichamelijke opvoeding en kinesitherapie, psychomotorisch systeemtherapeut, coördinator groepspraktijk psychomotoriek voor kinderen.
Praktisch
Cursuscode:
22/BAS/072BDeze nascholing gaat live online door.
Digitaal cursusmateriaal
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 2 mei 2023 |
09:30u |
16:30u |
via afstandsonderwijs (Zoom) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.