Je bent hier:   Instagrammable: wat de kunstgeschiedenis ons leert over beeld op sociale media

Instagrammable: wat de kunstgeschiedenis ons leert over beeld op sociale media

In ieders leven spelen beelden op sociale media een belangrijke rol. Al 2.500 jaar wordt beeld als fenomeen bestudeerd. Wat zijn de sterktes en zwaktes van beeld? Hoe gaan we ermee om? Wat kan je ermee? Hoe Westers is onze omgang met beeld? In deze nascholing ontdek je wat we kunnen leren uit de lange kunstgeschiedenis om te begrijpen hoe beeld op sociale media werkt.

‘Eén van de fundamentele aspecten van beeld is dat het niets zegt. Zonder context zegt het niets. Toch denken mensen er meteen iets eenduidigs in te zien.’

Deze nascholing is een interactieve inspiratiesessie waarin Koenraad Jonckheere je een rijke inhoud met concrete voorbeelden aanreikt om samen met je leerlingen aan het denken te gaan, vertrekkend van gekende kunstwerken. Zo denken we na over evolutie van de materialiteit, over de eeuwenoude kwestie van interactie tussen woord en beeld, over het worstelen met gelijkenis, over idealiseren als Westers fenomeen. We leggen hierbij voortdurend de link met sociale media. Zo werken apps op basis van kunst, en leren kunstgeschiedenis en psychologie ons veel over hashtags en mimes.

Na het volgen van deze nascholing

• heb je een fris inzicht in een aantal aspecten van actueel kunsthistorisch onderzoek;
  • verbind je kunst aan de huidige beeldcultuur, en vice versa;
  • inspireer je je leerlingen om op een andere manier naar kunst kijken;
  • gebruik je concrete voorbeelden uit de leefwereld van jongeren;
  • leer je je leerling kritisch omgaan met beeld op sociale media.

Leerkrachten geschiedenis en kunstvakken in het secundair onderwijs en hoger onderwijs. De nascholing kan ook interessant zijn voor leerkrachten van vakken die aansluiten bij humane en sociale wetenschappen, en bij de sleutelcompetentie cultureel bewustzijn en culturele expressie. Beperkte kennis van de kunstgeschiedenis is vereist.

Deze nascholing heeft sterke raakvlakken met de vroegere nascholing 'Another History of Art' van Koenraad Jonckheere. Het is een beschouwende update waarin sociale media een grote rol krijgen.

Koenraad Jonckheere is hoogleraar kunstgeschiedenis aan de UGent. Hij is gefascineerd door het verschijnsel kunst en is auteur van tal van publicaties, onder andere van het alom geprezen ‘Another History of Art’. Deze nascholing is gebaseerd op zijn jongste werk ‘Instagrammable’.

Cursuscode: 24/KUN/007A

Cursusmateriaal inbegrepen

Inlichtingen bij: Maxime Wauters, 03 265 87 23, maxime.wauters@uantwerpen.be

vrijdag 18 oktober 2024 09:00u 12:00u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping)