Je bent hier:
Integrale, geïnformeerde kwaliteitsontwikkeling: waarom, wat en hoe - Van theorie naar praktijk
Integrale, geïnformeerde kwaliteitsontwikkeling: waarom, wat en hoe - Van theorie naar praktijk
Hoe kan je je onderwijskwaliteit op een duurzame manier ontwikkelen, vertrekkende vanuit de schooleigen visie? Hoe doe je dit samen met je team, hoe maak je daarin passende keuzes en hoe kan datagebruik je daarbij helpen? Hoe verhouden schoolinterne ontwikkelingen zich tot externe verwachtingen, bijvoorbeeld uit de inspectie?
In deze opleiding bouw je doorheen de verschillende samenkomsten een integrale, geïnformeerde aanpak uit voor schoolontwikkeling. Theoretische kaders worden als startpunt aangeboden en vervolgens toegepast op schooleigen praktijkvoorbeelden.
Programma
- We starten met kaders rond integrale kwaliteitsontwikkeling. Wat zijn belangrijke principes, hoe pak je dat aan en waar loop je mogelijk tegenaan in de praktijk?
- In een volgende sessie maken we een eerste stap: waar staan we en hoe weten we dat? We bespreken zelfevaluatie als hefboom voor kwaliteitsbeleid.
- De derde en vierde sessie plaatsen geïnformeerde schoolontwikkeling centraal.
- Eerst staan we stil bij het wat en waarom van datagebruik. Wat is nu eigenlijk de meerwaarde van datagebruik en wat doet het niet?
- In een tweede deel gaan we aan de slag met data (van verzamelen tot analyseren, interpreteren en omzetten naar acties). - Tijdens de vijfde samenkomst bespreken we de inhoud en het doel van een plan voor kwaliteitsontwikkeling. We brengen de voorgaande stappen samen en gaan hier mee aan de slag.
- In een ideaal scenario gaan ontwikkeling en verantwoording hand in hand. We leggen onze aanpak en principes uit de vorige sessie naast het referentiekader onderwijskwaliteit in een laatste afrondende sessie.
In deze opleiding worden theoretische kaders steeds vertaald naar praktijkvoorbeelden. De deelnemers nemen de eigen school als casus mee doorheen het traject en brengen eigen praktijkvragen, voorbeelden en data mee. Tijdens de sessies wordt er afgewisseld tussen doceren en werken in kleine groepen vanuit de praktijkinbreng.
Doelstellingen
De deelnemers:
- hebben inzicht in de principes van integrale, geïnformeerde schoolontwikkeling en kunnen die toepassen in hun eigen praktijk;
- hebben inzicht in de principes van zelfevaluatie en kunnen die toepassen in hun eigen praktijk;
- hebben inzicht in de mogelijkheden en valkuilen van datagebruik en kunnen data op een passende manier gebruiken voor hun schoolontwikkeling;
- hebben kennis over het verzamelen, analyseren, interpreteren van data en hoe deze om te zetten naar acties en kunnen dit toepassen in hun eigen praktijk;
- weten hoe ze een kwaliteitsplan kunnen ontwikkelen en kunnen dit toepassen in hun praktijk;
- hebben inzicht in verantwoordingsgerichte verwachtingen vanuit de overheid en kunnen deze verbinden met hun ontwikkelgerichte aanpak;
- kunnen op een doelgerichte, systematische manier richting geven aan de kwaliteitsontwikkeling in hun school;
- kunnen op een kritisch-reflectieve manier naar hun eigen onderwijskwaliteit kijken en onderbouwde keuzes maken voor verdere acties.
Doelgroep
Directie en middenkader s.o. en BuSO; er is geen voorkennis vereist.
Begeleiding
Kristin Vanlommel is lector ‘Organiseren van verandering in Onderwijs’ aan de Hogeschool Utrecht en geeft al heel wat jaren opleidingen aan (coördinerend) directeurs over schoolbeleid, datagebruik en onderwijsvernieuwing. Ze werkte vele jaren aan de Universiteit Antwerpen binnen de master ‘Opleidings- en Onderwijswetenschappen’.
Praktisch
Deze cursus loopt over 5 dagen.
Cursuscode:
24/DR/254ACursusmateriaal en lunches inbegrepen
Jouw bijdrage: 528 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Opgeladen laptop tijdens de sessies in contactonderwijs.
CNO zorgt voor een wifi-account.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 11 oktober 2024 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
maandag 21 oktober 2024 |
09:00u |
12:00u |
via afstandsonderwijs (Microsoft Teams) |
woensdag 20 november 2024 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
donderdag 9 januari 2025 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
vrijdag 31 januari 2025 |
09:00u |
12:00u |
via afstandsonderwijs (Microsoft Teams) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.