Je bent hier:   Integriteitsbeleid: omgaan met misbruik en geweld op school

Integriteitsbeleid: omgaan met misbruik en geweld op school

Misbruik en geweld komt op school meer voor dan we vermoeden. Vier op de tien leerkrachten werden één of meerdere malen geconfronteerd met ernstige agressie-incidenten en 16,6 % van de jongeren maakte seksueel grensoverschrijdend gedrag mee voor hun 18de jaar.
Gezien de complexiteit van de schoolse context is het niet altijd eenvoudig om een duurzaam, transparant en efficiënt beleid rond misbruik en geweld uit te werken. Er is het misbruik en geweld tussen leerlingen, tussen leerlingen en leerkrachten en bij leerkrachten onderling. Hoe maak je hier een coherent beleid rond? Dit is de centrale vraag tijdens deze nascholing waar je samen met je collega’s een antwoord op zoekt.

De uitwerking van een beleid rond misbruik en geweld moet alomvattend zijn.

Denk hierbij aan:

• detectie en registratie;
  • het ontwerpen van procedures;
  • sancties nemen en opvolgen;
  • omstaanders activeren;
  • opvang en nazorg;
  • het creëren van een veilige schoolomgeving;
  • teambespreking.

In de nascholing bekijk je de huidige werking kritisch en zoek je naar manieren om een duurzaam beleid op te zetten door:

• het creëren van een draagvlak;
  • het opzetten van overlegstructuren;
  • het in kaart brengen van risicogebieden;
  • het ontwikkelen van strategieën en plannen van aanpak;
  • monitoring en data-analyse;
  • het bijsturen en veranderen van het beleid.

Naast het aanbieden van een referentiekader ga je aan de slag met de casussen die door de deelnemers worden aangebracht.

• heb je zicht op de complexiteit van een beleid rond misbruik en geweld;
  • hou je bij de uitwerking van dit beleid rekening met de verschillende aspecten die hierbij opgenomen moeten worden;
  • analyseer je de werking op je eigen school kritisch;
  • maak je gebruik van een stappenplan met kritische succesfactoren om een duurzaam beleid op te bouwen.

Beleidsmedewerkers, coördinatoren, directies, preventiemedewerkers, vertrouwenspersonen s.o.

Geert Stroobant is pedagogisch beleidsmedwerker in een secundaire school en daarnaast bestuurder van een daklozenproject. Hij begeleidt leerkrachten in het omgaan met uitdagend gedrag in de klas en is auteur van ‘Management van verbondenheid’.

Cursuscode: 24/DR/299A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen

Cursisten wordt gevraagd om een casus mee te brengen.

vrijdag 31 januari 2025 09:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping)