Je bent hier:
Interculturele ontmoetingen in het Westen
Interculturele ontmoetingen in het Westen
De Westerse wereld is al eeuwenlang het decor voor grootschalige interculturele uitwisselingen. Het gaf soms aanleiding tot gespannen situaties waarin gewone mensen onder druk stonden. Op welke grenzen botsten mensen? En wat deden ze dan? In deze nascholing analyseren we samen een aantal levensechte interculturele situaties. Zo krijg je een inkijk in de manier waarop gewone mensen mondialisering in hun levens binnen brachten en ontdek je hoe je vanuit hun verhaal het interculturele perspectief weer bij je leerlingen kan binnenbrengen.
Programma
In deze nascholing onderzoeken we interculturele contacten aan de hand van concrete voorbeelden. We analyseren samen drie primaire bronnen: een petitie van Brazilianen bij de Staten-Generaal van de Republiek van de Verenigde Provinciën in de 17de eeuw; een verslag over Afrikaanse vrijgevochten slaven in de Caraïben in de 18de eeuw; brieven van Europese migranten in Amerika in de 19de eeuw. Na een inleiding en een eerste gezamenlijke lectuur bespreken we de geïdentificeerde interculturele thema’s in kleine groepen en leggen die besprekingen dan voor aan de hele groep. Daarna krijg je uitleg over de ruimere historische context en over toepassing in je lespraktijk. Dat herhalen we driemaal, voor elke bron. Zo ervaar je het onderzoeken van interculturele contacten en heb je concrete voorbeelden om er met je eigen leerlingen actief rond te werken.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- heb je globale historische kennis verworven over kolonisatie in Amerika, over Afrikaanse slaafgemaakten en Europese migraties;
- leg je het aandeel van Europeanen, Amerikanen en Afrikanen in trans-Atlantische contacten uit vanuit een standpunt van wederkerige uitwisselingen;
- licht je verschillende types historische bronnen toe over hun betekenis voor mondiale geschiedenis;
- ontleed je historische teksten met betrekking tot interculturele aspecten en plaats je die in hun historische context;
- heb je concrete voorbeelden om met je leerlingen te werken rond interculturele contacten vanuit primaire bronnen;
Doelgroep
Leerkrachten geschiedenis, cultuurwetenschappen, burgerschap, historisch bewustzijn en alle leerkrachten met interesse in interculturele wereldgeschiedenis
Begeleiding
Johan Verberckmoes is hoogleraar cultuurgeschiedenis van de nieuwe tijd aan KU Leuven. Hij doceert onder andere geschiedenis van interculturele contacten, perspectieven op wereldgeschiedenis, cultuur en emoties in vroegmoderne tijd. Zo onderzoekt hij bijvoorbeeld humor en emotie als intercultureel contact in de Iberische wereldrijken. Recent publiceerde hij het boek ’Ontmoetingen in het Westen. Een wereldgeschiedenis’.
Praktisch
Cursuscode:
25/GES/064A
Jouw bijdrage: 83 EUR.
Inlichtingen bij: Maxime Wauters, 03 265 87 23, maxime.wauters@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 12 november 2025 |
13:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.