Je bent hier:   Interne communicatie binnen jouw school verbeteren? Ja, het kan!

Interne communicatie binnen jouw school verbeteren? Ja, het kan!

Interne communicatie is een belangrijke voorwaarde binnen elke organisatie om succesvol en goed te draaien. Zo ook binnen de schoolomgeving. Met interne communicatie verhoog je immers de betrokkenheid van medewerkers. Toch onderschatten we nog te vaak het belang van goede interne communicatie en wordt het bijgevolg nogal stiefmoederlijk behandeld of als vanzelfsprekend beschouwd. Niets is minder waar want bij gebrekkige interne communicatie kunnen kleine onbenulligheden uitgroeien tot grote frustraties en kunnen moeilijkheden ontstaan in de goede werking van de school. In deze nascholing krijg je een praktisch plan van aanpak om de interne communicatie te optimaliseren. Je gaat terug naar school met concrete tips en tools die je meteen in de praktijk kan toepassen.

In deze nascholing focus je eerst op waarom je boodschap aanpassen aan de doelgroep het allerbelangrijkste is binnen interne communicatie. Daarna bekijk je hoe je dit precies kan doen. Je bespreekt de zes stappen in een praktisch plan van aanpak voor interne communicatie. De vele concrete tips en tools die je worden aangereikt, zorgen ervoor dat je dit alles meteen kan vertalen naar de eigen schoolcontext. Tijdens deze interactieve dag krijgt het delen van kennis en ervaringen met elkaar de nodige aandacht.

Na het volgen van de nascholing kan je meteen aan de slag met het verbeteren van de interne communicatie:

• je bent overtuigd van het identificeren van en rekening houden met jouw interne doelgroepen;
  • je luistert beter naar jouw collega’s en onderzoekt wat er leeft bij jouw interne doelgroepen;
  • je kan concrete doelstellingen voor jouw communicatiestrategie formuleren;
  • je stelt makkelijker een eigen communicatiemix op die werkt binnen jouw school;
  • je kent het belang van goede storytelling en kan ermee aan de slag;
  • je kan aan de slag met een communicatieplan en kan dit evalueren en bijsturen.

Directeurs, beleidsmedewerkers, (zorg)coördinatoren, secretariaatsmedewerkers uit alle niveaus die met  interne medewerkers binnen een schoolse context communiceren. Kom je in duo (uitvoerder en beslisser), dan is dat nog sterker om interne communicatie daadkrachtig en effectief in te zetten!

Ellen Cornelis heeft jaren ervaring in de profit en non-profitsector binnen HR en communicatie. Interne communicatie inzetten om medewerkers verbonden en betrokken te houden op een gestructureerde en efficiënte manier, is waar ze van houdt. Vandaag helpt ze docenten en onderzoekers bij Arteveldehogeschool, binnen gezondheid en zorg, met externe communicatie en is als zelfstandig consultant actief in het adviseren en begeleiden van organisaties met interne communicatie. Binnen Starfish Consultancy staat ze in voor opleidingen rond interne communicatie, feedback geven en efficiënt vergaderen.

Cursuscode: 24/DR/283A

Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Heb je specifieke vragen rond interne communicatie? Heb je een vraag rond een bepaalde gebeurtenis, gerelateerd aan interne communicatie, in jouw school en weet je niet hoe ermee om te gaan?
Dan mag je deze één week vooraf doormailen.

donderdag 14 november 2024 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping)