Je bent hier:
Interne communicatie binnen jouw school verbeteren? Ja, het kan! (herhaling 1)
Interne communicatie binnen jouw school verbeteren? Ja, het kan! (herhaling 1)
Interne communicatie is een belangrijke voorwaarde binnen elke organisatie om succesvol en goed te draaien. Zo ook binnen de schoolomgeving. Toch onderschatten we nog te vaak het belang van goede interne communicatie en wordt het bijgevolg nogal stiefmoederlijk behandeld of als vanzelfsprekend beschouwd. Zo kunnen kleine onbenulligheden uitgroeien tot grote frustraties en kunnen moeilijkheden ontstaan in de goede werking van de school. In deze nascholing krijg je een praktisch plan van aanpak aangereikt om de interne communicatie te optimaliseren. Je gaat terug naar school met concrete tips en tools die je meteen in de praktijk kan toepassen.
Programma
In deze nascholing focus je eerst op waarom je boodschap aanpassen aan de doelgroep het allerbelangrijkste is binnen interne communicatie. Daarna bekijk je hoe je dit precies kan doen. Je bespreekt de zes stappen in een praktisch plan van aanpak voor interne communicatie. De vele concrete tips en tools die je worden aangereikt, zorgen ervoor dat je dit alles meteen kan vertalen naar de eigen schoolcontext. Delen van kennis en ervaringen met elkaar krijgt hierbij de nodige aandacht.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- bied je een antwoord op de vijf vragen om een goede communicatiestrategie uit te schrijven;
- weet je dat rekening houden met je doelgroep de essentie van goed communiceren is;
- identificeer je de verschillende interne doelgroepen en hou je met elk van hen op de juiste manier rekening;
- luister je beter en onderzoek je wat er leeft bij de doelgroep waar je mee wil communiceren;
- ken je het belang van een netwerkanalyse en hoe je die kan uitvoeren;
- formuleer je concrete doelstellingen voor je communicatiestrategie;
- stel je de communicatiemix op;
- ken je het belang van goede storytelling en hoe je daarmee aan de slag kan gaan.
Doelgroep
Directeurs, beleidsmedewerkers, (zorg)coördinatoren, secretariaatsmedewerkers uit alle niveaus, kortom iedereen die communiceert van en naar de interne medewerkers binnen een schoolse context.
Begeleiding
Ellen Cornelis heeft jaren ervaring in de profit en non-profitsector binnen HR en communicatie. Als adviseur deelt Ellen haar ervaring met organisaties waarin ze vanuit een helikopterview advies en begeleiding biedt rond interne communicatie. Binnen Starfish Consultancy staat ze in voor opleidingen rond efficiënt vergaderen, feedback geven en interne communicatie.
Praktisch
Cursuscode:
23/DR/283BCursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 14 mei 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.