Je bent hier:
Jongeren leren reflecteren op de eigen emoties via de toolkit ‘Mijn draadjes doen zien en zien doen’
Jongeren leren reflecteren op de eigen emoties via de toolkit ‘Mijn draadjes doen zien en zien doen’
Tijdens deze tweedaagse nascholing krijg je zicht op hoe jij als begeleider een leerling zichzelf stap voor stap emotioneel kan laten inschalen via de (betalende) toolkit ‘Mijn draadjes doen zien en zien doen’. Maak kennis met de inhoud, de werkwijze, de achterliggende kaders en de veelzijdige inzetbaarheid van het instrument. Leer werken met je leerlingen op een interactieve en dynamische manier aan de hand van ondersteunend visueel materiaal en een aangepast interview. Dit alles met als doel om als leerkracht, begeleider, ondersteuner… te kunnen inpikken op de emotionele ontwikkeling van je leerlingen en deze te versterken.
Programma
Er wordt vertrokken vanuit de kaders van G. Vignero rond emotionele ontwikkeling en de prikkelverwerking van W. Dunn. Zo krijg jij als begeleider voldoende achtergrond om nadien eventueel zelf met de toolkit aan de slag te kunnen gaan. Je werkt met uiteenlopende casusvoorbeelden om de inzetbaarheid van de tool te kunnen verkennen. In groepjes van 3-4 mensen worden opdrachten voorzien om interactief te kunnen werken.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- begrijp je het denkkader ‘De Draad (G. Vignero) binnen de emotionele ontwikkeling (EO) en pas je dit toe als methode binnen een begeleidingsmoment;
- kan je de 4 kwadranten van W. Dunn situeren in het neurologische drempel-continuüm en in het zelfregulatie-continuüm binnen de sensorische informatieverwerking (SI);
- kan je aan de hand van de voorgaande kaders een leerling observeren en begeleiden;
- herken je het gedrag van jongeren binnen draden (EO) en drempels (SI);
- kan je de verschillende draden omzetten in belevingsaccenten en de noden van de jongeren zelf;
- kan je aan de hand van visualisatie en gerichte vragen een maximale participatie van de jongere uitlokken;
- kan je de emotionele ontwikkeling laagdrempelig vertalen naar de jongere, zodat de jongere zelf zijn spreidstand bepaalt;
- kan je de centrale rol van de jongere onderscheiden van de context en de lichaamssignalen;
- begrijp je de connectie tussen de emotionele ontwikkeling, regulatie en prikkelverwerking;
- kan je ‘arousal’ en ‘window of tolerance’ in relatie tot emotie, gedrag en stress verduidelijken;
- gebruik je ratio, lichaam en familiesysteem als kracht- en energiebronnen binnen de emotionele ontwikkeling;
- ben je voorbereid om zelf als begeleider aan de slag te gaan na de eventuele aanschaf van de toolkit.
Doelgroep
Leerlingenbegeleiders, zorgcoördinatoren, opvoeders, leerkrachten, CLB-medewerkers en leerondersteuners uit het secundair onderwijs, kortom: onderwijsprofessionals die de mogelijkheid hebben om individueel aan de slag te gaan met een leerling.
Begeleiding
Karen Van Dyck is deeltijds werkzaam in leersteuncentrum Expant. Daarnaast is zij psychomotorisch therapeut, erkend integratief psychoterapeut en auti- en gedragstherapeut in haar eigen privépraktijk ‘Gaandeweg’. Tevens is ze gastspreker bij diverse organisaties.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
24/SEB/118ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
De toolkit is niet mee inbegrepen in de deelnameprijs. Het is immers niet noodzakelijk om in het bezit te zijn van deze toolbox om te kunnen deelnemen aan deze nascholing. Indien gewenst is het wel mogelijk om tijdens de nascholing een toolbox te bestellen bij de lesgever.
Jouw bijdrage: 252 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 18 oktober 2024 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
vrijdag 22 november 2024 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.