Je bent hier:
Kijk en luister naar 'beelddenkers'
Kijk en luister naar 'beelddenkers'
Verbeeldingskracht is belangrijker dan kennis! (A. Einstein).
Vind een antwoord op tal van vragen:
- Hoe wordt de wereld ervaren als je in beelden denkt?
- Wat zijn sterktes en wat zijn zwaktes?
- Waarom worden deze kinderen vaak niet begrepen?
Programma
Een grote groep ondergewaardeerde leerlingen heeft juist een bijzondere gave: het zijn beelddenkers! Zij denken niet in woorden maar in beelden. Vaak hebben zij een leerachterstand of denkt men aan dyslexie.
Beelddenken is een andere, non-verbale manier van denken. Het plaatst zich tegenover taaldenken (of woorddenken). Terwijl een taaldenker 2 à 3 woorden per seconde verwerkt moet een beelddenker 32 beelden per seconde verwerken, met een chaotisch hoofd tot gevolg. Beelddenkers denken primair in beelden, d.w.z. met de rechterhersenhelft. Hij kan echter wel leren om zijn linkerhersenhelft te gebruiken, al zal het nooit zijn eerste natuur worden, net zoals een taaldenker ook kan leren om creatief te zijn en beter met beelden om te gaan. Het onderwijs sluit jammer genoeg onvoldoende aan bij alle denkwijzen omdat slechts een kleine groep (5%) visueel leert. In de klas wordt de beelddenker zoveel mogelijk als een gewone leerling beschouwd, mits rekening te houden met een aantal punten die hun manier van leren ten goede komt.
Naast inzicht en begrip krijg je een heleboel leertips, te gebruiken op school en door de beelddenker zelf. Je leert ook hoe je de linker- en rechterhersenhelft beter laat samenwerken.
Er is ook een materialenronde voorzien.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- de kenmerken van beelddenkers aan hun collega's uitleggen;
- een beelddenker aangepaste leertips aanreiken;
- in hun leermethodieken aansluiten bij de denkwijzen van een beelddenker.
Doelgroep
Leerkrachten, zorgcoördinatoren en directies derde kleuterklas - lager onderwijs.
Begeleiding
Lieve Van Beeck heeft al 20 jaar ervaring als kleuterleidster en zorgcoördinator, zelfstandig nascholer, kindercoach.
Praktisch
Cursuscode:
17/BAS/008ABeperkt aantal deelnemers. Dranken en syllabus inbegrepen in deelnameprijs.
Optie: 1 warme maaltijd in het studentenrestaurant: 10,10 euro.
Eigen lunchpakket is mogelijk.
Jouw bijdrage: 88 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 16 maart 2018 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.