Je bent hier:
'Kijk ik!' Doelgericht observeren in de kleuterklas: wat en hoe?
'Kijk ik!' Doelgericht observeren in de kleuterklas: wat en hoe?
Hoe zorg je ervoor dat elk kind krijgt wat het voor zijn of haar ontwikkeling nodig heeft? Hoe kan je breder kijken naar kleuters vanuit competenties en niet enkel lijstjes afvinken? Een competentiegerichte benadering brengt je dichter bij kinderen. Zo worden ze niet meer gereduceerd tot hun problemen.
Programma
In deze nascholing sta je aan de hand van het boek ‘Grip op competenties’ stil bij de verschillende competenties en krijg je handvatten aangereikt om het unieke van een kind-in-ontwikkeling te zien en erop in te spelen. Vanuit verschillende portretten van kinderen, zowel uit het boek als uit jouw eigen praktijk, wordt geïllustreerd hoe je met een waarderende bril naar kleuters kan kijken. We zoeken samen hoe jouw manier van observeren en handelen bijdraagt aan een optimale ontwikkeling van alle kinderen.
Spelenderwijs ontdek je, verken je en krijg je vat op wat welbevinden, betrokkenheid en ontwikkeling van kinderen is en stimuleert. Samen met collega’s wissel je eigen ervaringen en ideeën uit. Op het einde van de dag heb je weer heel wat inspiratie en nieuwe inzichten die je kunnen helpen bij je observaties.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- achterhaal je aan de hand van welbevinden, betrokkenheid en competenties of jouw leeromgeving krachtig genoeg is voor alle kinderen;
- implementeer je interventies (op klas- en kindniveau) die leiden tot meer ontwikkeling;
- vorm je dankzij een ervaringsgerichte blik een volledig beeld van een kind.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten, zorgcoördinatoren en directies/beleidsmedewerkers uit het kleuteronderwijs
Begeleiding
Elke Decoster werkte jarenlang als kleuteronderwijzer (alle leeftijdsgroepen), als zorgcoördinator en als beleidsmedewerker in het Brussels Nederlandstalig onderwijs. Momenteel combineert ze een job als vormingsmedewerker bij CEGO en als pedagogische coach bij kinderopvang. Door het contact met de werkvloer te behouden, kan ze haar ervaring met (anderstalige) peuters aan de praktijk blijven aftoetsen.
Praktisch
Cursuscode:
24/KLE/083ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 4 februari 2025 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Deze cursus is volzet.Inschrijven voor herhalingscursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.