Je bent hier:
Kinderen in rouw: van verlies tot verbindend werken
Kinderen in rouw: van verlies tot verbindend werken
Kinderen blijven niet gespaard van verlieservaringen: verlies van een vriend, ouder, grootouder, klasgenoot, woonplaats, huisdier… Het zet hun wereld op zijn kop. In die wirwar van emoties wordt er van ons als leerkracht verwacht dat we deze leerlingen professioneel begeleiden en hen de nodige zorg en ondersteuning bieden. In deze nascholing leren we hoe kinderen precies rouwen en hoe verlies ook een kans is tot verbindend werken.
Programma
Hoe rouwen kinderen? Welke fases en reacties mag je verwachten, wat is normaal of juist zorgwekkend gedrag? Wat hebben kinderen in deze situatie nodig? Hoe beantwoord je hun moeilijke vragen?
We starten vanuit een theoretisch kader om een beter zicht te krijgen op kindspecifieke aspecten bij rouw. Van daaruit bouw je een goede begeleiding uit en bespreek je wat je concreet met leerlingen kan doen rond een verlies. Daarbij start je met het opstellen van een draaiboek, maar ook het uitwerken van een rouwkoffer en creatieve verwerkingsopdrachten voor in de klas worden onder de loep genomen. Op deze manier doe je talrijke ideeën op om concreet én onderbouwd aan de slag te gaan met kinderen in verliessituaties. Na deze dag zal je merken dat dit thema heel wat verbinding brengt.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- schets je kindspecifieke aspecten bij rouwverwerking;
- begrijp je het rouwmodel van J. Worden en het duaal verliesmodel;
- schrijf je een draaiboek op maat uit;
- stel je een goed uitgewerkte rouwkoffer samen;
- analyseer je wat je school nodig heeft om te kunnen omgaan met plotse verlieservaringen;
- beantwoord je vragen van kinderen over verdriet en rouw;
- kies je bewust voor werkvormen die verdriet leren verwerken en zet je deze passend in.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten, beleidsmedewerkers en -ondersteuners, pedagogische begeleiders, CLB-medewerkers uit het (buitengewoon) lager onderwijs
Begeleiding
Karin Genijn is vertrouwensleerkracht en bouwde de jongste vijftien jaar ruime ervaring op in de omgang met verliessituaties en gedragsproblemen bij kinderen en jongeren. Daarnaast runt ze als psychotherapeute en onderwijscoach de praktijk Cocon & Cocoon. Ze is (co-)auteur van de boeken Schooltas vol verdriet en SOS mijn kind heeft stress.
Praktisch
Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.