Je bent hier:
Klasmanagement - Regisseer je klas!
Klasmanagement - Regisseer je klas!
Leerlingen in een positief klimaat succesvol laten leren en werken vraagt om goed klasmanagement. Regelmatig nadenken over je eigen management in een steeds veranderende maatschappij is geen overbodige luxe voor elke leraar.
Uit oefensessies in 2 verschillende lerarenopleidingen ontstond het boek Regisseer je klas. Het bundelt oefenmateriaal rond klasmanagement dat bruikbaar is voor de beginnende en de ervaren leraar, in de lerarenopleiding of in begeleidingstrajecten van leraren.
Programma
We werken in deze vorming met een aantal oefeningen uit het boek (herwerkte uitgave) en bekijken hoe je deze kan gebruiken in jouw context. Elke oefening vertrekt vanuit een authentieke situatie uit het secundair onderwijs en wil de leraar stimuleren om individueel of in groep na te denken over het eigen klasmanagement. We kaderen de oefening vanuit de theoretische achtergrond. Zo komen we tot tips om ordeproblemen te voorkomen en orde te houden, bekijken we mogelijke reacties voor ontoelaatbaar gedrag, zoeken we naar behoud van 'de regie' en het constructief assertief gesprekken voeren met leerlingen.
Kort voor de navorming ontvang je een mail. We vragen je o.a. een eigen casus uit je werkplek in te dienen. Deze casussen gebruiken we geanonimiseerd als input voor een oefening.
Doelstellingen
Deelnemers kunnen:
- kritisch reflecteren over eigen en andermans lerarengedrag;
- de oefeningen uit het boek Regisseer je klas gebruiken en evalueren op hun bruikbaarheid in de eigen context;
- inzichten ontwikkelen om in de eigen context te werken rond klasmanagement.
Doelgroep
Leraren en mentorcoaches uit s.o. en vo.
Begeleiding
Gilberte Verbeeck, praktijkassistente in de domeinen klasmanagement, vakdidactiek wiskunde, supervisie en profileringsstage wereldleraarschap aan de Academische lerarenopleiding van de Antwerp School of Education, ex-leraar en mentor coach - Sint-Jozef Instituut Essen.
Caroline Van Der Bruggen, praktijkassistente in de domeinen klasmanagement, vakdidactiek gedragswetenschappen, psychologie en pedagogische wetenschappen en supervisie aan de Academische lerarenopleiding van de Antwerp School of Education, leraar en feedbackcoach – Stedelijk Lyceum Linkeroever.
Praktisch
Cursuscode:
22/OND/043ACursusmateriaal en lunch inbegrepen.
Als syllabus ontvang je het boek Regisseer je klas. Oefeningen in klasmanagement.
Jouw bijdrage: 142 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 17 januari 2023 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.