Je bent hier:   Klasmanagement voor de startende leraar: tips en tricks voor het creëren van een positieve leeromgeving

Zelfs na het volgen van een lerarenopleiding zijn de eerste jaren in het onderwijs best uitdagend en veeleisend en is er vaak sprake van de praktijkshock. Als startende leraar navigeer je door een complexe mix van lesgeven, klasmanagement en curriculumplanning. Een cruciaal aspect dat deze beginnende fase kan vergemakkelijken, is effectief klasmanagement. Goed klasmanagement legt de basis voor een positieve en gestructureerde leeromgeving. Het stelt jou in staat om je te concentreren op lesgeven en het biedt leerlingen de stabiliteit en ondersteuning die ze nodig hebben om te groeien en te leren.

Deze nascholing richt zich doelbewust op jouw behoeften als beginnende leraar. Samen met de andere cursisten en de lesgeefster die spreekt vanuit de eigen ervaring, ga je op zoek naar die praktische tips die kunnen werken voor jou. Zo sta je morgen sterker in je schoenen en creëer je een positieve en gestructureerde warme leeromgeving voor elke leerling. Lesgeven, fijn toch?

Het belang van jouw effectieve professionalisering en ondersteuning als startende leraar kan niet genoeg benadrukt worden, vooral gezien het heersende lerarentekort. Jouw rol in het onderwijs is van onschatbare waarde, niet alleen vanwege je inbreng van frisse perspectieven en innovatieve ideeën, maar ook vanwege de invloed die je van bij de start kan hebben op het leerproces van de leerlingen.

De eerste jaren als startende leraar zijn vaak uitdagend en veeleisend. Je wordt geconfronteerd met een steile leercurve, waarbij je moet navigeren door een complexe mix van lesgeven, klassenbeheer en curriculumplanning. Het is een tijd van aanpassing, groei en voortdurende ontwikkeling.

In deze nascholing krijg je aan de hand van praktijkgetuigenissen, casusbesprekingen en theoretische modellen heel wat praktische tips aangereikt omtrent klasmanagement. Je reflecteert op je eigen lesgeefpraktijk en gaat in interactie met je mede-cursisten die dezelfde reis doormaken.

Na het volgen van de nascholing:

• heb je een duidelijk begrip van wat klasmanagement inhoudt;
  • heb je inzicht in strategieën en praktische tips omtrent klasmanagement om een sterke start te maken in je carrière als leraar;
  • ben je in staat om kritisch te reflecteren op je eigen lesgeefpraktijk, sterke punten te identificeren en gebieden voor verbetering aan te pakken;
  • heb je kennis gemaakt met een effectief communicatiemodel (roos van Leary) omtrent interactie met leerlingen, collega’s en directie om je onderwijservaring te verbeteren;
  • gebruik je het persoonlijkheidsmodel van Ofman om je leerlingen, jezelf als leerkracht, je collega’s en je directie beter te begrijpen.

Deze nascholing richt zich op de leraar s.o. in het bezit van een pedagogisch diploma die net gestart is in onderwijs.

Machteld Van Bruaene is een startende leerkracht met vier jaar ervaring in het secundair onderwijs. Ze volgde zelf een lerarenopleiding aan de Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen, gevolgd door een masteropleiding in de opleidings- en onderwijswetenschappen aan de Universiteit Antwerpen.

Cursuscode: 24/OND/197A

Cursusmateriaal inbegrepen

Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be

Eigen laptop, eventueel met lader