Je bent hier:
Laat je feedback renderen in de les Moderne Vreemde Talen: groeigericht lesgeven
Laat je feedback renderen in de les Moderne Vreemde Talen: groeigericht lesgeven
Zuinig met punten en gul met woorden; wat ontbreekt er nog in jouw toolbox om leerlingen met je feedback aan de slag te laten gaan?
Programma
In deze cursus bekijken we een feedbackmodel van Hattie en Timperley (Hattie & Timperley, 2007) waarbij we maximale kansen willen aanreiken om bij te leren aan de hand van woordelijke feedback. Het aangereikte model telt drie vragen die de leerlingen in staat zullen stellen zelf werkpunten en groeigerichte taken te formuleren. Feedback kan enkel renderen voor zowel leerling als leerkracht indien de situatie voldoende ruimte en tijd biedt voor het bijsturen na de feedback. We bekijken van dichtbij welke werkvormen en welke organisatie van de lespraktijk vereisten zijn om leerlingen eigenaar van hun leren te maken.
Doelstellingen
- De deelnemers verwerven inzicht in het feedbackmodel van Hattie & Timperley.
- De deelnemers gaan in dialoog over hanteerbare werkvormen om leren en feedback zichtbaar te maken.
- De deelnemers werken werkvormen uit en nemen huidige praktijken onder de loep met als doel leerlingen meer eigenaar van hun leren te maken.
Doelgroep
De sessie richt zich tot leraren MVT met vooral voorbeelden uit de 2de en 3de graad van het secundair onderwijs. Ook leerkrachten van de 1ste graad secundair onderwijs, van het volwassenenonderwijs en hoger onderwijs zijn welkom.
Begeleiding
Ann-Sophie Schouteden gaf Frans in het secundair onderwijs. Momenteel geeft ze les in het volwassenenonderwijs en binnen de lerarenopleiding van UCLL. Vanuit een voorliefde voor vreemde talen gaat ze op zoek naar een efficiënte en zinvolle manier om alle leerlingen te motiveren voor het leren van een nieuwe taal. De kerntaak van een leerkracht bestaat er volgens haar in om alle leerlingen uit de klas eigenaar te maken van hun leren. Via een groeigerichte aanpak wil ze de leerling een prominente rol geven in het groeiproces.
Praktisch
Cursuscode:
23/TAL/033ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Eventueel praktijkvoorbeelden/lesvoorbereidingen waarbij men meer autonomie aan de leerling wil geven.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 15 januari 2024 |
13:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.