Je bent hier:
Leer je school snel en beter kennen via Smartschool Analytics en Educheck - De kracht van data binnen kwaliteitszorg
Leer je school snel en beter kennen via Smartschool Analytics en Educheck - De kracht van data binnen kwaliteitszorg
Wil je aan de hand van gebruiksvriendelijke tools kwaliteitsontwikkeling handen en voeten geven op jouw school? Gaat er bij jou ook veel tijd verloren in het opzoeken en samenbrengen van data? Zou je liever meer tijd besteden aan analyse en opvolging? Ben je op zoek naar een gebruiksvriendelijke bevragingstool met wetenschappelijk gevalideerde vragen? In deze nascholing krijg je antwoorden op deze vragen aan de hand van Smartschool Analytics en Smartschool Educheck.
Programma
In de voormiddag krijg je aan de hand van Smartschool Analytics een kader aangereikt i.v.m. het gebruik van kwantitatieve data op school. Je legt meteen de focus op de eigen school en krijgt zo inzicht in de eigen schooldata.
In de namiddag bekijken we via Educheck mogelijkheden om kwalitatieve data te verzamelen aan de hand van een aantal inspirerende indicatoren en gevalideerde vragenlijsten. Aan de hand van herkenbare cases gaan we interactief aan de slag om Analytics en Educheck concreet te introduceren op school. Het leren van elkaar staat hier centraal.
Doelstellingen
Deze nascholing biedt je de perfecte houvast om veilig te starten met Smartschool Analytics en Educheck.
Naast de praktische werking staan we stil bij het ruimer kader van data op school.
Na deze opleiding:
- heb je een degelijk inleidend kader i.v.m. het gebruik van data op school;
- ken je de basics, de opbouw en de werking van Smartschool Analytics en Smartschool Educheck;
- heb je inzicht in de mogelijkheden van Analytics en Educheck (tips & tricks);
- kan je de verschillende databronnen (resultaten, leerlingenaantallen, afwezigheden, adviezen, attesten…) gebruiken;
- kan je zelf onderzoeksvragen opstellen;
- heb je een goed zicht op een aantal belangrijke indicatoren die je kan bevragen binnen de domeinen beleid en ontwikkeling van de leerlingen;
- ken je de valkuilen en heb je een beeld van het gebruik van Analytics en Educheck in andere scholen;
- kan je op een veilige en goed doordachte manier starten met Analytics en Educheck op jouw school;
- heb je collega’s leren kennen met interesse binnen dit domein.
Deze opleiding focust zich vooral op het inhoudelijke concept en is dus geen puur technische sessie of “knoppencursus”.
Doelgroep
Directies, kwaliteitscoördinatoren, graadcoördinatoren, beleidsmakers, vakverantwoordelijken, leerlingenbegeleiders, zorgcoördinatoren, leerkrachten uit BaO en secundair onderwijs.
Er is geen specifieke voorkennis vereist.
Begeleiding
Eddy Willems, voormalig algemeen directeur van het Sint-Franciscuscollege Heusden-Zolder, vertelt vanuit zijn ervaring als leerkracht, klastitularis, vakverantwoordelijke, coördinator en directeur over het omvormen van data tot kennis op school. Als consultant stond hij mee aan de wieg van Smartschool Analytics en Educheck. Kwaliteitszorg concreet op de klasvloer brengen en alle actoren in het onderwijsveld ondersteunen in het versterken van de onderwijskwaliteit zijn de belangrijkste drijfveren in zijn verhaal.
Praktisch
Cursuscode:
25/DR/274ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Een eigen laptop met de laatste versie van Chrome, Firefox, Edge of Safari en een oplader.
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Om deze opleiding vlot te volgen dienen er vooraf instellingen te gebeuren in je Smartschoolplatform. Deze dienen ten laatste 7 dagen voor deze opleiding uitgevoerd te zijn.
Meer informatie kan je Smartschoolbeheerder in de handleiding en in onderstaand stappenplan vinden.
Rechten tot Analytics en Educheck voorzien
Vakclusters aanduiden in Skore
Via Discimus leerlingkenmerken en oriënteringattesten koppelen
Download het stappenplan voor de voorbereiding als PDF-bestand.
Voor wie SA reeds eerder gebruikte:
Analytics opnieuw activeren:
Bij het openen van Analytics krijg je een melding te zien die aangeeft dat Analytics gepauzeerd is voor het platform.
Na het klikken op de knop 'Analytics opnieuw activeren' kan je de volgende werkdag vanaf 12u Analytics opnieuw raadplegen.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 17 november 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Goed om te weten
Als je in het verleden reeds de nascholing rond Smartschool Analytics volgde of als je alleen meer wilt te weten komen over Smartschool Educheck, dan kan je best inschrijven voor de nascholing Boost je kwaliteitszorg via de bevragingstool Smartschool Educheck (25/DR/316A) op woensdag 15/10/2025.
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.