Je bent hier:
Leerlijnen wiskundige initiatie gericht inzetten in de kleuterklas
Leerlijnen wiskundige initiatie gericht inzetten in de kleuterklas
Altijd al wiskunde en wiskundig denken bij kleuters willen stimuleren, nieuwsgierig geweest naar wiskunde-kansen in de leefwereld van kleuters, willen proeven van wiskunde-activiteiten bij minder voor de hand liggende thema’s, extra willen inzetten op het geven van wiskundige impulsen en prikkels tijdens vrij spel?
Vanuit de leerlijnen wiskundige initiatie ga je actief op zoek naar mogelijkheden om hier sterker en doelgericht op in te zetten. Leren van en met elkaar staat centraal.
Programma
Dag 1:
- Inleidende activiteit ‘Ik zie, ik zie … wiskunde’.
- Verkennen leerlijnen domeinen meten, ruimte en getallen.
- Experimenteren met wiskundige speelleersituaties – domein ruimte.
Tussentijdse opdracht
Dag 2:
- Bespreking resultaat tussentijdse opdracht – linken aan theoretische kaders wiskundedidactiek.
- Experimenteren met wiskundige speelleersituaties – domein meten en getallen.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- wiskunde-kansen herkennen in de leefwereld van kleuters;
- de leerlijnen rond ruimte, meten en getallen doelgericht inzetten in de klaspraktijk;
- experimenteren met wiskundige speelleersituaties.
Doelgroep
Leerkrachten 1ste t.e.m. 3de kleuterklas, zorgleerkrachten uit het kleuteronderwijs.
Begeleiding
Femke Smits heeft een master in de kinesitherapie aangevuld met een pedagogische bekwaamheid. Ze is nu lerarenopleider op de AP Hogeschool met expertisegebied vakdidactiek wiskunde binnen de opleidingen basisonderwijs. Deze expertise groeide vanuit een passie voor wiskunde, een duidelijke link tussen wiskunde en psychomotoriek en ervaring in het werkveld zowel binnen het secundair als het basisonderwijs.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
21/KLE/055ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 252 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Dag 2: Resultaat tussentijdse opdracht, toelichting wordt gegeven op dag 1.
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Tussentijdse opdracht ter voorbereiding op dag 2, toelichting wordt gegeven op dag 1.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 25 oktober 2021 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
dinsdag 22 februari 2022 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.