Je bent hier:
Buitengewoon secundair onderwijs / Zelfzorg
LEZING 4 LEERSTOEL: De eigen draagkracht en die van het schoolteam leren kennen en bewaken - Waarom gedeeld leiderschap niet de weg van de meeste weerstand is LIVE ONLINE
LEZING 4 LEERSTOEL: De eigen draagkracht en die van het schoolteam leren kennen en bewaken - Waarom gedeeld leiderschap niet de weg van de meeste weerstand is LIVE ONLINE
De stressklachten van leerkrachten en hun directeurs zijn historisch hoog. Is gedeeld leiderschap dan een remedie die zowel onderwijskwaliteit als draagkracht ten goede komt? Zo eenvoudig is het niet. Gedeeld leiderschap is geen pijnstiller. Integendeel. Het is niet de weg van de minste weerstand en creëert groeipijn die de draagkracht en het welzijn meer onder druk kan zetten. Toch is gedeeld leiderschap nodig om als school tot meer in staat te zijn, met meer kracht de uitdagingen het hoofd te bieden. Om als leider je draagkracht te verhogen vertrek je vanuit zelfleiderschap en verantwoordelijkheid voor je eigen mentaal, emotioneel en fysiek welzijn. Daarnaast zet je in op het versterken van de draagkracht van je team door psychologische veiligheid te creëren.
We verkennen samen de groeipijn van scholen op weg naar meer gedeeld leiderschap.
Programma
De beschrijving en de inhoud van het volledige traject van de Leerstoel Onderwijsvernieuwing en -samenwerking met alle lezingen en workshops vind je hier.
Doelstellingen
- Je krijgt overzicht én inzicht in de samenhang tussen gedeeld schoolleiderschap, welzijn en ontwikkelingsprocessen.
Voor verdieping van deze doelstelling kan je de workshop volgen op woensdag 5 mei 2021 van 9.00 uur tot 12.00 uur.
Doelgroep
Schoolleiders, beleidsmedewerkers en leerkrachten die hun steentje willen bijdragen aan het schoolbeleid en andere geïnteresseerden.
Begeleiding
Koen Marichal draagt als expert, spreker en docent bij tot een eigentijdse invulling en ontwikkeling van leiderschap in organisaties. Hij is verbonden aan Antwerp Mangement School en gastdocent bij onder meer Tias en SIOO. Koen is co-auteur van onder meer “De kleren van de leider” (2017), “Naar gedeeld leiderschap” (2018) en “Leading from the middle” (2020). Hij is ook bezieler van Stalla, een initiatief ter ondersteuning van schoolleiderschap in transitie.
Praktisch
Cursuscode:
20/LOS/004AOmwille van de aanhoudende coronamaatregelen zal deze lezing voor iedereen LIVE ONLINE plaatsvinden.
Elke deelnemer ontvangt hiervoor enkele dagen vooraf een link voor deelname.
Jouw bijdrage: 0 EUR.
Inlichtingen bij: Nicole Coveliers, 03 265 25 41, nicole.coveliers@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 4 mei 2021 |
18:30u |
20:00u |
via afstandsonderwijs (Zoom) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.