Je bent hier:   Masterclass Blended Learning: theorie en praktijk gebundeld

Masterclass Blended Learning: theorie en praktijk gebundeld

Ontdek de kracht van Blended Learning in deze boeiende nascholing voor leerkrachten uit het lager en secundair onderwijs! In deze masterclass duik je in het concept van Blended Learning en maak je kennis met diverse modellen die je kunt toepassen in je eigen lespraktijk. Naast een gedegen theoretisch kader krijg je de kans om praktische vaardigheden aan te leren dankzij tools voor het creëren van leerpaden en het maken van kennisclips.

Een interactieve aanpak zorgt ervoor dat je niet alleen leert over Blended Learning, maar het ook daadwerkelijk kunt implementeren in je klaspraktijk. Met waardevolle inzichten, concrete voorbeelden en hands-on oefeningen ben je na afloop klaar om jouw onderwijs naar een hoger niveau te tillen en je leerlingen optimaal te ondersteunen in hun leerproces.

Je vormt je eerst een beeld van wat het begrip Blended Learning inhoudt en welk spectrum aan bijhorende modellen kan gebruikt worden. Je verkent en experimenteert met een aantal tools waarmee je relatief eenvoudig kennisclips kan bouwen en leerpaden kunt opzetten. Volgende items komen aan bod:

• Van conceptualisatie tot breed aanvaarde definitie van Blended Learning
  • Over basisprincipes naar het modelspectrum van Blended Learning
  • Voor- en nadelen van het concept
  • Flipped Classroom en zijn varianten
  • Een kennisclip maken hoeft niet ingewikkeld te zijn: (minder) voor de hand liggende tools zoals PowerPoint, Genially, Canva, OpenShot Video Editor
  • Een leerpad maken kan op verschillende manieren en met meerdere online tools

Na het volgen van deze nascholing:

• heb je een diepgaand inzicht in het concept van Blended Learning en de verschillende modellen die daarbij horen;
  • ken je de mogelijkheden binnen het brede spectrum aan varianten van het Flipped Classroom model;
  • ben je vertrouwd met diverse digitale tools voor het maken van leerpaden en kennisclips en leer je hoe je deze effectief kunt inzetten;
  • heb je vaardigheden om Blended Learning-modellen te integreren in je eigen lespraktijk, met oog voor de behoeften van jouw leerlingen;
  • ken je nieuwe manieren om technologie te gebruiken om de betrokkenheid en het leerrendement van je leerlingen te verhogen.

Leerkrachten lager en secundair onderwijs en iedereen die meer wil weten over het Blended Learning concept en de toepassing ervan.

Vereiste voorkennis en vaardigheden voor deelname: je dient te beschikken over een redelijke mate van digitale vaardigheden. Dit betekent dat je vlot kunt werken met een computer, inclusief het gebruik van internet en inzicht in bestandsbeheer (waar staan je bestanden?). Deze vereisten zorgen ervoor dat je voldoende voorbereid bent om optimaal te kunnen profiteren van deze vorming.

Jean Pierre Pluymers is een enthousiaste senior lerarenopleider met informatica en digitale vaardigheden als specialiteit. Daarnaast heeft hij heel wat expertise vergaard in het domein 'Blended Learning'. Hij heeft ook ervaring in het secundair onderwijs als leerkracht informatica.

Cursuscode: 24/OND/203A

Cursusmateriaal inbegrepen

Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be

Laptop met mogelijkheid tot installeren van software. Een headset (oortjes & microfoon). Microsoft PowerPoint 365 (of minimum versie 2019).

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Een week op voorhand krijg je een korte opdracht ter voorbereiding van de sessie.

dinsdag 11 februari 2025 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers)