Je bent hier:
Met speelleerboxen werken aan executieve functies
Met speelleerboxen werken aan executieve functies
Speelleerboxen bieden kleuters een speelse manier om zelfstandig te leren, waarbij ze uitgedaagd worden om hun vaardigheden te ontwikkelen. Door het spelenderwijs oefenen worden belangrijke executieve functies, zoals zelfregulatie, concentratie en probleemoplossend vermogen getriggerd en versterkt. Zo dragen speelleerboxen bij aan de brede ontwikkeling van jonge kinderen. In deze nascholing ga je zelf aan de slag met een speelleerbox en leer je hoe je zelf een speelleerbox kan samenstellen.
Programma
Een speelleerbox is een doos gevuld met 8 spelletjes/activiteiten, waarbij er telkens aandacht is voor zowel motorische vaardigheden, taal, wiskunde en ICT-vaardigheden. Elke box is ontworpen rond een specifiek thema en bevat een opdrachtkaart die de leerlingen duidelijk maakt wat er van hen verwacht wordt.
Na een korte inleiding en verduidelijking van het concept ga je zelf aan de slag met een speelleerbox. Aan de hand van een model zoek je uit welke executieve functies aan bod kwamen in de aangeboden speelleerbox.
Samen met de andere deelnemers verzamel je ideeën binnen een thema om een speelleerbox samen te stellen en werk je deze ideeën in groep uit.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- heb je inzicht in de structuur en de werking van de speelleerbox;
- stel je zelf een speelleerbox samen voor de leeftijd van jouw kleuters/leerlingen;
- weet je op welke manier je een speelleerbox kan aanbieden in jouw klas;
- benoem je op welke manier de executieve functies versterkt worden door het aanbieden van speelleerboxen in de klas.
Doelgroep
Leerkrachten/studenten kleuteronderwijs, 1ste graad lager onderwijs en leerkrachten buitengewoon lager onderwijs.
Een basiskennis ICT is handig om zelf materiaal te maken voor een speelleerbox.
Begeleiding
Kristel Vandebroek heeft sinds 1995 ervaring in het onderwijs en mag zich bedenker en inspirator van speelleerboxen noemen. Momenteel is ze kleuterjuf bij de 5-jarige kleuters in Kleuterschool De Kleurdoos in Zonhoven. Ze nam deel aan internationaliseringsprojecten in Ierland (mei 2022) en in Estland (september 2022) in het kader van begrijpend lezen.
Praktisch
Cursuscode:
25/BAS/138ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 14 november 2025 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.